انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

دوره‌های درمانی با اسب و آرام سازی بیماران خشونت گرا

  • صفحه اصلی
  • دوره‌های درمانی با اسب و آرام سازی بیماران خشونت گرا

دوره‌های درمانی با اسب و آرام سازی بیماران خشونت گرا

الهام سادات جنانی، دانشجوی دکتری روانشناسی پونا، هندوستان

elisjan@gmail.com

درمان به کمک اسب، آموزش مهارت سوارکاری به افرادی است که در زمینه‌های شناختی، بدنی و عاطفی – هیجانی دچار ناتوانی هستند. اما کار کردن با اسب‌ها فراتر از مهارت اسب سواری، مصاحبت، مسئولیت، اعتماد، رهبری، مهارت‌های شغلی و آموزشی را نیز در برمی گیرد.

بر اساس اخبار پزشکی سایت eMedscap ۱ ژوئن ۲۰۱۱ (هونولولو، هاوایی)، درمان به کمک اسب فواید منحصر به فردی شامل آرام کردن تمایلات خشونت آمیز بیماران بستری با اختلالات روانپزشکی مزمن را دارا می‌باشد.

یک پژوهش مقدماتی بر روی بیش از ۱۰۰ بیمار بستری که در همایش سالیانه ۲۰۱۱ انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شد، نشان داد افرادی که به طور تصادفی هر هفته تحت گروه درمانی به همراه تکالیفی مربوط به اسب قرار داشتند به طور معنی داری اتفاقات خشونت آمیز کمتری را در طول مدت ۳ ماه در مقایسه باآن‌هایی داشتند که تحت درمان به کمک سگ، یا تحت مراقبت‌های متعارف بودند.

دکتر جفری نورنبرگ رئیس بیمارستان روانپزشکی گریستون پارک در اخبار پزشکی eMedscap اظهار کرد «هرکسی در گروه درمان به کمک اسب واکنشی مثبت داشت».همکار پژوهشی دکتر استیون شلیفر، پروفسور روانپزشکی در دانشکده پزشکی (UMDNJ) گزارش داد مبنی بر اینکه، این اولین پژوهش درمان به کمک اسب است که احتمالاً می‌تواند در شرایط بیمارستانی سودمند باشد.

درمان به کمک حیوانات به طور فزاینده‌ای در حال بالا رفتن است. این درمان‌ها برای بیماران با علائمی که به طور رضایت بخشی به درمان‌های سنتی پاسخ نمی‌دهند، مؤثر است. به طور مثال استرس شدید، واکنش‌های اضطرابی، ناکارآمدی­ها در روابط بین فردی، مهارت‌های کلامی محدود، و خشونت گری. دکتر جفری نورنبرگ و همکارش دو مسأله مهم که آن‌ها در بیمارانشان بارها مشاهده کردند را متذکر شدند: خشونت بدون انگیزه و انزوای اجتماعی به سبب ماندن طولانی در بیمارستان.

دکتر استیون شلیفر بیان کرد «ما می‌خواستیم پی ببریم به اینکه آیا در پایان، درمان به کمک اسب می‌تواند ارزش سرمایه گذاری یک برنامه درمانی را برای بیماران داشته باشد؛ و بدیهی است که عهده دار شدن این برنامه پیچیده و پر هزینه است».

دکتر دیوید بارون مدیر اجرایی، روانپزشک ارشد دانشکده پزشکی Keck، کالیفرنیای جنوبی- لوس آنجلس، که در این پژوهش همکاری نداشته‌اند؛ بیان کردند که درمان به کمک حیوانات به خصوص با سگ‌ها برای مدت زمانی طولانی در جامعه منتخب سالمندان و کودکان بکار برده می‌شده است.

دکتر بارون گفت من گمان می‌کنم مفاهیم کلی این پژوهش منطقی و اطلاعات بدست آمده بسیار مورد توجه هستند. به هر صورت سؤالی که مطرح است: چندین مکان قابلیت دسترسی به اسب‌ها را دارند؟ احتمالاً محدودیت مکانی برای وجود تسهیلات مربوط به اسب وجود دارد.

او اشاره کرد به اینکه در درمان با اسب، اعضا ممکن است نیازمند به کار گروهی باشند. برای فرا گرفتن اینکه چگونه به عنوان یک تیم کار کنند، سهیم شدن در تکالیف خاص، پاداشی که بعد از شادی با اسب‌ها می‌بینند، این‌ها همگی به عنوان یک تفسیر خیلی معقول به حساب می‌آیند.

چیزی که پژوهش‌هایی شبیه به این به ما می‌فهماند این است که موضوع‌های زیادی فرای دارو درمانی و روان درمان سنتی وجود دارند که می‌بایست در نظر گرفته شود.

دکتر بارون گفت این نوع پژوهش به این دلیل مهم است که پژوهشگران را یاد آور می‌شود که آن‌ها برای اینکه در مردم اندکی احساس شادی فراهم کنند نیاز به تفکر درباره راه های ابتکاری و خلاق دارند. خواه این که با حیوانات، بازی‌های ویدیویی یا گوش دادن به موسیقی سرو کار داشته باشند.

برگرفته از مقاله:

Courses with Horses Calm Violent Patients

By Deborah Brauser

Medscape Medical News from:

The American Psychiatric Association’s 2011 Annual Meeting

منبع : شانزدهمین خبرنامه الکترونیکی انجمن روانشناسی ایران

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق