انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

سازمان نظام روان شناسی و مشاوره؛ قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و چالش ها: به روایت تک نگاشت ها و یادداشت ها;نویسنده :دکتر حمید پورشریفی

  • صفحه اصلی
  • سازمان نظام روان شناسی و مشاوره؛ قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و چالش ها: به روایت تک نگاشت ها و یادداشت ها;نویسنده :دکتر حمید پورشریفی

سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره؛ قوت­­ ها، ضعف­ ها، فرصت­ ها و چالش­ ها:

به روایت تک نگاشت ­ها و یادداشت­ها

دی ماه 1396

ha.poursharifi@uswr.ac.ir

چکیده

در نظر بود در بحث ویژه حاضر، با نگاهی ارتقایی، تاملی بر وضعیت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عمل آید. به همین منظور ابتدا مروری بر نوشته های نگارنده در چند سال گذشته به عمل آمد و معلوم شد که خود نوشته ها و یادداشت­ها گویا هستند. بر این اساس، در این بحث، هیچ مطلب جدیدی به نگارش در نمی آید به جز اینکه خلاصه برخی از یادداشت ها، وب نوشته ها و تک نگاشت ها ذکر شود؛ با این امید که جمیع آنها، هر چهار مولفه SWOT یعنی “قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و چالش ها” را در برگرفته باشد.

در ادامه، خلاصه نوشته های زیر درج شده است.

1- سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره در دوره سوم: از انتظار­ تا واقعیت / زمستان 1393

– بیمه ی روان درمانی و چالش ­هایی چند از حرفه ی روان شناسی / تابستان ۱۳۹۴

3 – سخنی کوتاه با اعضای منتخب شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام و پیشنهادهایی هفتگانه / 2 مردادماه 1395

4 – شورای مرکزی دوره چهارم، تغییر رای در فاصله کمتر از دوماه و چند سئوال / 19 مهرماه 1395

5 – بهترین راه اقتدار روانشناسی، توجه جدی به خود اصلاحی است؛ هنوز هم دیر نشده است. / 16 دی ماه 1395

6 – کارورزی، مرهمی که همچنان می زخمد: روایتی از آیین نامه تا عمل / 20 بهمن 1395

7 – بهترین­ها در انتظار حرفه عزیزمان خواهد بود اگر هر کسی مسئولانه به وظیفه خود عمل کند / 6 اسفند ماه 1395

8 – حذف کارورزی / 4 اردیبهشت 1396

9 – محاسن و معایب حذف کارورزی / 8 اردیبهشت 1396

10 – قانون و اعضای سازمان نظام اجازه نخواهند داد بازرسان تحت فشار و سیطره قرار گرفته و بی خاصیت شوند. / 22 تیرماه 1396

11 – نامه بحث انگیز دفتر ریاست جمهوری به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره: چیستی، ابعاد و چالش های مرتبط / هفتم مهرماه 1396

12 – عزم ملی روانشناسان و مشاوران کشور برای #احیای_سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره / دهم آذرماه 1396

13 – زمینه های آسیب قدرت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره: #تعیین_رئیس_سازمان ، راهکاری لازم ولی حداقلی و استقرار #ارکان_سازمان در جایگاه خودشان، راهکاری اساسی / 7 دیماه 1396

در میان نوشته های سیزده گانه که عناوین آن ذکر شد و در ادامه خلاصه این نوشته ها بیان خواهد شد، نوشته « نامه بحث انگیز دفتر ریاست جمهوری به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره» از این بابت که مروری تاریخی به رخدادهای دوره چهارم سازمان نظام داشته است از اهمیت خاصی برخوردار است.

1

سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره در دوره سوم: از انتظار­ تا واقعیت

بحث ویژه خبرنامه زمستان 1393 انجمن روانشناسی ایران

در این نوشته ابتدا طی یک مقدمه­ای به پویایی روان­شناسی در ایران اشاره شده و سپس ضمن تفکیک رشته و حرفه، به ضرورت نقد در روان­شناسی، حوزه عمل نقد حاضر و منطق این نقد پرداخته شده است. در ادامه، عملکرد سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره در دوره سوم در محورهای تعاملات فراسازمانی، اقدامات ساختاری، سیاست­گذاری­ها، تمرکز زدایی، اطلاع رسانی، آموزش، پروانه اشتغال حرفه­ای، حقوق مراجعان، حقوق روانشناسان و مشاوران و شفاف سازی امور سازمان مورد بررسی قرار گرفته و جنبه­های مثبت و منفی عملکرد سازمان در هر کدام از این محورها به همراه پیشنهادهایی ذکر شده است. روح حاکم بر نوشته­ این است که اگرچه اقدامات مثبتی در سازمان طی دوره سوم اتفاق افتاده است، اما اقدامات انجام شده، با نیازهای سازمان و حرفه متناسب نیست و ضرورت تجدید نظر در برنامه­های سازمان و تسریع امور وجود دارد.

پاراگراف آخر این نوشته که در زیر آورده شده است به ضرورت مجمع عمومی پرداخته است؛ امری که این روزها نیز تکرار می شود و برخی فکر می کنند، این پیگیری­ها امری جناحی است.

در سازمان­هایی نظیر سازمان نظام روان­شناسی و مشاوره، مجمع عمومی از ارکان سازمان محسوب شده و تشکیل آن ضمن کمک به ارتقای عملکرد سازمان، نقش مهمی در شفاف سازی امور سازمان در حوزه­هایی از جمله مالی دارد.. جنبه­ مثبت اینکه در اوایل دوره سوم عزمی جدی توسط مسولان سازمان برای تشکیل مجمع مشاهده می­شد. جنبه منفی اینکه در عمل تاکنون، با وجود قول­هایی که داده شده است، اقدامی عملی برای تشکیل مجمع عمومی به عمل نیامده است. بدین ترتیب از تشکیل سازمان تاکنون {یعنی تا زمستان 1393}، بازرسان سازمان فرصت ارایه گزارش مستند و نظام­مندی در مورد موارد مختلف از جمله مسایل مالی به مجمع عمومی سازمان پیدا نکرده­اند. ضمن اینکه چنین گزارشی از طرف هیات بازرسان به شورای مرکزی نیز ارایه نشده است و شورای مرکزی نیز تصویر کاملی از مسایل مالی سازمان ندارد. پیشنهاد می­شود هرچه سریعتر نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام به عمل آید.

بی­شک رسالت هیات محترم بازرسان سازمان در رصد تمامی اقدامات و برنامه­های سازمان به ویژه تشکیل مجمع عمومی خطیر است؛ امری که امید می­رود به درستی محقق شود.

متن کامل در لینک زیر قابل دسترسی است

http://www.iranpa.org/اخبار-و-رسانه/بحث-های-ویژه/سازمان-نظام-روان173شناسی-و-مشاوره-در-دوره-سوم-از-انتظار173-تا-واقعیت

2

بیمه ی روان درمانی و چالش ­هایی چند از حرفه ی روان شناسی

بحث ویژه خبرنامه شماره ۳۲ انجمن روان شناسی ایران  تابستان ۱۳۹۴

خلاصه این نوشته، حاوی هفت پیام زیر است:

۱ – روان شناسی یکی از سودمندترین حوزه های سلامت و روان شناسان از جمله­ی موثرترین متخصصان این حوزه بوده و نادیده گرفتن آن، انحراف از تدبیر و امید است؛ غفلتی که متاسفانه در کتاب ارزش های نسبی خدمات سلامت صورت گرفته است.

۲- روان شناسان و مشاوران، توانایی ارایه مداخلات ارزنده ای دارند که روان درمانی یکی از آنهاست و برای دفاع از حقوق روان شناسان و حقوق مراجعانشان، لازم است این مداخلات از حمایت بیمه برخوردار شوند.

۳- تنها مرجعی که به لحاظ قانونی و تخصصی می تواند در مورد صلاحیت افراد ارایه دهنده خدمات روانشناسی و مشاوره نظر دهد سازمان نظام روان شناسی و مشاوره است.

۴- آموزش دانشگاهی در حوزه روانشناسی کاستی هایی دارد که لازم است اصلاح شود ولی از آنجا که کمیسیون های تخصصی سازمان نظام، صرفا این آموزش ها را ملاک احراز صلاحیت روان شناسان در نظر نمی گیرند لذا انتظار می رود دارندگان پروانه اشتغال حرفه ای، از صلاحیت لازم در حوزه ی مدنظر کمیسیون ها برخوردار باشند.

۵- در حال حاضر کمیسیون های تخصصی از تمام توان خود برای احراز صلاحیت روان شناسان استفاده می کنند ولی به نظر می رسد پیمودن گام هایی بر سرعت و دقت کار کمیسیون های تخصصی بیفزاید.

۶- اگرچه برای کمیسیون های تخصصی، مشخص است که دارندگان پروانه از آن کمیسیون، چه صلاحیت­هایی دارند ولی لازم است برای تصریح هر چه بیشتر مرزهای صلاحیت، حوزه صلاحیت مدنظر کمیسیون تخصصی به دارندگان پروانه و مراجعان آنها ابلاغ شود.

۷- روانشناسان و مشاوران کشور یکدل و یکصدا، از حقوق صنف روانشناسی و مشاوره، برای تحت حمایت بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی قاطعانه حمایت می کنند و سپاسگزار تمامی افراد حقیقی و حقوقی هستند که با خرد ورزی و بدون حمله به دیگر صنوف، از حقوق صنف روان­شناسی و مشاوره دفاع می­کنند.

در بخشی از این نوشته به «پروانه اشتغال و مرزهای صلاحیت: چالش ها، اقدامات و آنچه باید» اشاره شده است و طی آن ذکر شده است که: «… اما در حال حاضر متاسفانه مرزهای صلاحیت به هم ریخته است و سازمان نظام روان شناسی تاکنون در تصریح و جداسازی مرزها، به گونه ی کارآمدی عمل نکرده است. حال که شورای مرکزی در دوره سوم، بارها و بارها این مهم را یادآوری کرده است، از مسولین اجرایی سازمان انتظار می رود به صورت مسولانه­ای در خصوص تصریح مرزهای صلاحیت اقدام نمایند. البته کار سختی نیست؛ تنها کافی است که از کمیسیون های تخصصی خواسته شود حوزه ی عمل مخاطبان را مشخص نمایند، تا بعد از تایید شورای مرکزی به اطلاع دریافت کننده ی پروانه و مراجعانی برسد که به وی مراجعه می کنند.»

متن کامل در لینک زیر قابل دسترسی است

http://www.iranpa.org/اخبار-و-رسانه/بحث-های-ویژه/بیمه-ی-روان-درمانی-و-چالش-هایی-چند-از-حرفه-ی-روان-شناسی

3

سخنی کوتاه با اعضای منتخب شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام و پیشنهادهایی هفتگانه

2 مردادماه 95

1.       پیشگیری از آسیب های اداری و داشتن سازمانی سالم، شاید یکی از مطالبات جدی بخش وسیعی از اعضای سازمان باشد. آخرین مصوبه شورای مرکزی در دوره سوم به تاریخ ۱۴ تیرماه ۱۳۹۵، نقطه عطفی در این خصوص است و پیگیری اجرای آن و اجتناب از هرگونه مشمول زمان شدن این مصوبه به صورت جدی درخواست می شود. ضمنا در این خصوص پیشنهاد می شود برای اجرای مصوبه از ظرفیت هیات محترم بازرسان دوره سوم در کنار بازرسان ارجمند دوره چهارم استفاده شود. 

2.       استقلال شورای مرکزی از حوزه اجرا، کمک شایانی به سلامت و صلابت سازمان خواهد کرد. در این راستا:

2.1.     بر اجرای مصوبه عدم انتصاب معاونین از میان اعضای شورای مرکزی، تاکید می شود.

2.2.    بهتر است جلسات شورای مرکزی صرفا با حضور اعضای شورای مرکزی و هیات بازرسان (بدون حضور معاونین سازمان) برگزار شود.

2.3.    همانند تفکیک قوه مجریه و مقننه در کشور، لازم است روسای سازمان و شورای مرکزی متفاوت باشد.

2.4.    شورای مرکزی واجد دبیرخانه ای مستقل و دارای امکانات کافی برای پیشبرد امور باشد. 

3.       فقدان برنامه عمل جامع و مصوب شورا ، از نقدهای وارد بر دوره های قبلی سازمان است.

 لازم است یک برنامه عمل جامع و در برگیرنده چالشهای مختلف حرفه تدوین، تصویب و به اطلاع اعضای سازمان برسد. چنین برنامه ای این امکان را ایجاد می کند که میزان پیشرفت امور توسط اعضای سازمان ادراک شود، نگاه مثبت به حرفه تقویت شود و امکان پایش و بازنگری را برای اعضای محترم شورای مرکزی فراهم می کند. 

4.       برای ایجاد خوشبینی سالم به حرفه در سطح استانها، توجه جدی و بیش از پیش به امور استانها، تمرکز زدایی و تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری استانها لازم و ضروری است. به عنوان گام اول، اجرای « آیین نامه نحوه تشکیل و فعالیت کمیسیون های تخصصی تلفیق استانها» که در دوره سوم با پیشنهاد معاونت امور استانها به تصویب شورای مرکزی رسیده است، پیشنهاد می شود. 

5.       متاسفانه سطح مشارکت در انتخابات دوره چهارم پایین تر از انتخابات دوره های قبلی شورای مرکزی و نیز حتی پایین تر از انتخابات شوراهای استانی بوده است. آسیب شناسی این امر ضروری است و پیشنهاد می شود موضوع در دستور کار شورای مرکزی قرار گیرد.

6.       ضعف جدی روابط عمومی و اطلاع رسانی در سازمان، باعث پدیدآیی رسانه هایی مثل …

7.       مرور مصوبات و مباحث شورای دوره سوم، و نیز نوشته هایی از قبیل «۲۰ گشتالت ناتمام دوره سوم»، که توسط اینجانب تقدیم شورای مرکزی شده بود پیشنهاد می شود.

http://poursharifi.ir/Notes/سخنی-کوتاه-با-اعضای-منتخب-شورای-مرکزی-و-هیات-بازرسان-سازمان-نظام-و-پیشنهادهایی-هفتگانه

4

شورای مرکزی دوره چهارم، تغییر رای در فاصله کمتر از دوماه و چند سئوال

19 مهرماه 1395

شورای مرکزی دوره چهارم در تاریخ 25 تیرماه، دکتر افروز و با فاصله کمتر از دوماه، در یک انتخابات مجدد به تاریخ 19 مهرماه، دکتر اللهیاری را برای عهده داری سمت ریاست سازمان برگزیدند.

فارغ از اختلاف نظرها و سلیقه ها در خصوص اصولی بودن برگزاری هر کدام از این جلسات و جدا از اینکه با تنفیذ ریاست محترم جمهوری، در نهایت چه کسی مسولیت سازمان را برعهده خواهد گرفت، تعداد آرای دوجلسه گویای این است که 3 نفر یا قریب یک چهارم رای دهندگان، در این فاصله زمانی تغییر رای داده اند به طوری که برآیند تصمیم شورا تغییر پیدا کرد.

تغییر رای در این فاصله زمانی کوتاه، توسط افرادی که انتظار می رود ثبات رای داشته باشند به ویژه در خصوص تصمیم­ گیری در رابطه با انتخاب کاندیداهایی که از قبل شناخت کافی در خصوص آنها وجود داشت، نگرانی ها و سئوال هایی را ایجاد می کند:

–         به واسطه ظرفیتی که برای تغییر رای در شورای مرکزی دوره چهارم دیده می شود، آیا ممکن است این شورا در تصمیم گیری های آتی خود پایایی (reliability) نداشته باشد؟

–         با توجه به اینکه پایایی شرط لازم روایی (validity) است، آیا ممکن است روایی و مشروعیت تصمیم های آتی شورای مرکزی زیر سئوال باشد؟

–         آیا این شورا خواهد توانست با شجاعت اخلاقی و توانمندی بالا به مطالبات و تکالیف باقیمانده از دوره سوم، نظیر اجرای مصوبه 14 تیرماه شورای مرکزی، در خصوص پیشگیری از آسیب اداری بپردازد و یا اینکه در پیشبرد چنین امر بسیار مهم و حیاتی برای حرفه و سازمان، نیز تزلزل هایی پدید خواهد آمد؟

–         آیا …

امیدوارم این تغییر رای، فراگیر نبوده و نشان دهنده روال کلی حاکم بر شورای مرکزی دوره چهارم نباشد.

اجازه بدهید منتظر زمان باشیم. زمان داور خوبی است.

http://poursharifi.ir/Notes/شورای-مرکزی-دوره-چهارم-تغییر-رای-در-فاصله-کمتر-از-دوماه-و-چند-سئوال

5

بهترین راه اقتدار روانشناسی، توجه جدی به خود اصلاحی است؛ هنوز هم دیر نشده است.

16 دی ماه 1395

در مسائل اخیر مرتبط با بحث های جابجایی روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت، نگرانی هایی مطرح شد که می تواند جدی هم باشد و آن این بود که نکنه جابجایی رشته منجر به جابجایی حرفه شود.

اگر این نگرانی را جدی بگیریم، شاید راه مقابله با آن تحصن، نامه نگاری و یا اقداماتی نظیر آن نباشد یا شاید بهتر است اینطور بگوییم که شاید با اقداماتی نظیر مصاحبه ها، مکاتبه ها و جلسات با مسئولین کشوری، بتوان جلوی این احتمال ها را در کوتاه مدت گرفت اما با اطمینان می توان گفت تا زمانی که ما آسیب ها را در درون حرفه و به ویژه سازمان نظام کم نکنیم، آسیب پذیر خواهیم بود و شاید متاسفانه زمانی برسد که نیازی به هیچ تهدید بیرونی برای آسیب به سازمان نباشد و برخی از آنهایی که خود در ایجاد و یا دوام سازمان نقش داشته اند آن را ناقض هدف مهم دفاع از حقوق مراجعان بدانند که امیدوارم هرگز چنین زمانی فرا نرسد.

–         دیگر قابل قبول نیست که مرزهای صلاحیت حرفه ای روانشناسی توسط سازمان نظام جدی گرفته نشود که آثار مسقیم آن نقض جدی یکی از اهداف سه گانه تاسیس سازمان، یعنی دفاع از حقوق مراجعان است.

–         دیگر پذیرفته شده نیست که حوزه عمل دارندگان پروانه از کمیسیون های مختلف سازمان تفکیک نشود و افرادی که از کمیسیون های مختلف سازمان نظام پروانه می گیرد بدون توجه به آموزش ها و تحصیلاتی که داشته اند در ارایه خدمات روانشناسی هیچ تفاوتی با همدیگر نداشته باشند.

–         دیگر پذیرفته شده نیست که برخی از اعضای کمیسیون های تخصصی مختلف سازمان، خود فاقد تخصص مرتبط با کمیسیون تخصصی باشند.

–         دیگر پذیرفته شده نیست که …

ممکن است برخی از اعضای حرفه، صحبت های تبلیغاتی نظیر رفع مشکل بیمه خدمات روانشناسی را که توسط مسئولی مطرح شده است باور کنند ولی واقعیت این است که بدون تصریح مرزهای صلاحیت حرفه ای، خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت و اگر تاکنون بیمه شامل خدمات روانشناسی نشده است، ممکن است بخشی از آن معطوف به تهدیدهای بیرونی بوده و بخشی از آن به خود حرفه برمی گردد که معمولا از آن غافل بوده ایم.

امیدوارم اعضای محترم شورای مرکزی و هیات محترم بازرسان و دیگر دست اندرکاران محترم حرفه روانشناسی و مشاوره کشور به این امر توجه داشته باشند که:

هنوز هم دیر نشده است.

http://poursharifi.ir/Notes/بهترین-راه-اقتدار-روانشناسی-توجه-جدی-به-خود-اصلاحی-است-هنوز-هم-دیر-نشده-است

6

کارورزی، مرهمی که همچنان می زخمد: روایتی از آیین نامه تا عمل

20 بهمن 1396

از منظری سه مساله مهم پیش روی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عبارتند از:

–         عدم تنفیذ حکم ریاست سازمان توسط رئیس محترم جمهوری

–         عدم تصریح مرزهای صلاحیت،

–         عدم تعیین تکلیف پرونده آسیب های اداری در سازمان و اجرایی نشدن مصوبه 14 تیرماه 1395 شورای مرکزی.

مساله کارورزی، ممکن است چهارمین اولویت سازمان نظام باشد هرچند با توجه به آسیب های به ویژه مالی در این خصوص، شاید بتوان گفت اهمیت آن از سه اولویت ذکر شده کمتر نیست.

در واقع کارورزی که قرار بود مرهمی باشد و صلاحیت ها را ارتقا بخشد، به واسطه آسیب های مالی حاصله از طرفی و ابهام های پدید آمده از طرف دیگر، به عامل ایجاد کننده زخم تبدیل شده است؛

مرهمی که هر روز بدتر از دیروز می زخمد.

شورای مرکزی و کمیسیون های تخصصی به واسطه حضور استادان برجسته، ظرفیت بالایی برای پیدا کردن راه حل ها دارد، تنها کافیست که ضرورت امر بیش از پیش ادارک شود.

http://poursharifi.ir/Notes/کارورزی-مرهمی-که-همچنان-می-زخمد

7

بهترین­ها در انتظار حرفه عزیزمان خواهد بود اگر هر کسی مسئولانه به وظیفه خود عمل کند

6 اسفند ماه 1395

نیک می­دانیم نه خیلی دور، پانزده سال پیش، هیچ روانشناس و مشاوری به صورت مستقل اجازه فعالیت نداشت و اینک خدا را شاکریم که به واسطه پدیدایی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، چنین امکانی حاصل شده است، یعنی گامی ارزنده به پیش برداشته شده است.

اما اگر واقع بینانه و بی هیچ تعارفی صحبت کنیم وضعیت حرفه، در حال حاضر و نسبت به زمان خودمان در وضعیت خوبی نیست.

و هنوز بعد از گذشت بیش از یک دهه از عمر سازمان نظام، در درون حرفه چالش­های جدی وجود دارد که بخش جدی آنها با همت اعضای شورای مرکزی قابل رفع است.

در واقع اوضاع بهتر می شد و یا خواهد شد …

–         اگر مسئولی در حوزه ریاست جمهوری، خارج از وظایف خود، سازمان را به انتخابات مجدد برای تعیین ریاست سازمان ملزم نمی کرد، الزامی که توسط دیوان عدالت اداری با سئوال مواجه شده است. اگر چنین نمی شد اینک سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دوره چهارم، با رئیس دوره سوم امور خود را به پیش نمی برد و حالت موقتی بر شرایط سازمان نظام حاکم نبود. امید بر اینکه مسئولان محترم ریاست جمهوری و وزارت علوم، در چهارچوب وظایف خود، با مشکل پیش آمده مسئولانه برخورد کنند.

–         اگر اعضای محترم شورای مرکزی به جای صرف وقت به اموری نظیر آیین نامه برای هیات بازرسان، که هم خارج از وظایف شورای مرکزی و هم امری با اولویت پایین است ، به پیگیری جدی حقوق روانشناسان نظیر مساله کتاب ارزش­های نسبی، مساله کارورزی و نیز به پیگیری جدی حقوق مراجعان، یعنی تصریح مرزهای صلاحیت حرفه­ای توسط گرایش­های مختلف روانشناسان می­پرداختند و در خصوص اقدامات بدون مصوبه شورای مرکزی نظیر عقد تفاهم-نامه-های بحث انگیز، بازداری­های لازم را انجام می­دادند اوضاع بهتر می­شد و البته هنوز هم دیر نشده است.

–         اگر رئیس محترم سازمان خود را ملزم به اجرای مصوبه های شورای مرکزی می دانست نه اینکه با تشخیص شخصی خود آنها را متوقف کند نظیر آخرین مصوبه شورای مرکزی در دوره سوم، در آنصورت امید روانشناسان و مشاوران به خانه دوم خودشان بیش از پیش شکل می­گرفت؛ البته هنوز هم دیر نشده است.

–         اگر اعضای محترم هیات بازرسان در تعامل با هیات محترم بازرسان دوره سوم، به انجام وظایف خود بپردازند که البته در این خصوص گام های ارزنده ای برداشته اند و اگر این گام ها را به اعضای حرفه منعکس شود، خوشبینی سالمی در حرفه ایجاد خواهد شد.

–         اگر فارغ از اینکه نظارتی هست یا نه، هر کدام از ماها، در خدمات حرفه ای نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی و نظارت بالینی، امور اخلاقی را رعایت کنیم…،

–         اگر افراد خود را با القابی که ندارند معرفی نکنند، مثل مورد اخیر که افرادی خود را نماینده اتحادیه انجمن های علمی روانشناسی معرفی کرده اند، اتحادیه ای که عملا وجود خارجی ندارد…،

–         اگر به عنوان یک مسئول دانشگاهی و صرفا برای تصویب دوره، اطلاعات کذب و نادرست را به ارزیابان ارایه ندهیم و به جای آن سعی در تامین پیش نیازهای لازم برای برگزاری دوره های اصولی داشته باشیم.

–         اگر تک تک ماها حساسیت اخلاقی را به عنوان اولین گام عمل اخلاقی در خود پرورش داده و استانداردهای اخلاقی نظیر «حل آگاهانه تخلف­های اخلاقی» و «گزارش تخلف­های اخلاقی» را به صورت جدی در دستور کار خود قرار بدهیم.

بی شک،

چنانچه این اگرها تحقق شود

آینده ای خوب در انتظار حرفه عزیزمان خواهد بود.

و بی شک،

همه ما در حد توان و وظایفی که بردوش مان قرار داده شده است مسئولیم.

http://poursharifi.ir/Notes/بهترین172ها-در-انتظار-حرفه-عزیزمان-خواهد-بود-اگر-هر-کسی-مسئولانه-به-وظیفه-خود-عمل-کند

8

حذف کارورزی

4 اردیبهشت 1396

اطلاع حاصل شد که امروز (4 اردیبهشت ماه) شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره رای به حذف کارورزی داده است و بعد از این، داشتن مدرک کارورزی جزو ملاک های دریافت پروانه اشتغال نخواهد بود.

….

حال که اتکایی به مدرک اتمام دوره کارورزی نیست بی شک معنای آن نادیده گرفتن صلاحیت های لازم و مرتبط نیست و امید است شورای محترم مرکزی سازمان نظام، از طرفی آزمون بورد را که در سومین دوره شورای مرکزی به صورت جدی مورد تامل قرار گرفته بود عملیاتی سازد و از طرف دیگر جای خالی مدارک گاها صوریِ اتمام کارورزی، را با پیشبرد مصاحبه های روا و پایا و در عین حال جامع در کمیسیون های تخصصی، جبران نماید تا هم صلاحیت دانشی و هم صلاحیت مهارتی متقاضیان به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

موردی که شاید آرزویی بیش نباشد اینکه امیدوارم روزی برسد حتی صرف دانش و مهارت ملاک صدور پروانه اشتغال نبوده و ارزیابی شخصیتی نیز در این ارزیابی ها لحاظ شود.

http://poursharifi.ir/Notes/حذف-کارورزی

9

محاسن و معایب حذف کارورزی

8 اردیبهشت 1396

….

اگر کارورزی مرهم است یعنی ضروری است و عملا قابل حذف نیست.

اما چرا زخم؟

یعنی اینکه وقتی که نمی توانیم کارورزی را به شکل اصولی آن داشته باشیم و بیشتر از حسن های آن، آسیب ها گریبانگیر می شود در چنین شرایطی حذف کارورزی بهتر است.

اما از نگاهی، سازمان نظام می توانست راهی به جز حذف کارورزی و پاک کردن صورت مساله داشته باشد.

من نیز با آسیب های مالی کارورزی به صورت جدی مشکل دارم، بارها آن را مطرح کرده ام، ولی در این خصوص راه حل هایی وجود داشت.

همچنین بخشی از آسیب ها به این بر می گردد که سازمان نظام آنسانکه باید و شاید، به دلیل مشکل نیروی انسانی عملا قادر به نظارت نیست. راه این امر این است که با عقد تفاهم نامه ای بین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با سازمان بهزیستی کشور، از امکان ها و نیروی انسانی موجود در سازمان بهزیستی کشور به عنوان یک دستگاه حاکمیتی استفاده بعمل آورد.

بهرحال، حذف کارورزی اگرچه دردها را کاست ولی مشکل نحوه کسب صلاحیت های عملی هنوز بی پاسخ مانده است و می توان گفت پاک کردن صورت مساله، بدون توجه به جایگزین­های لازم، با وجود منافع کوتاه مدت آن، الزاما روش کار نیست.

http://poursharifi.ir/Notes/محاسن-و-معایب-حذف-کارورزی

10

? قانون و اعضای سازمان نظام اجازه نخواهند داد بازرسان تحت فشار و سیطره قرار گرفته و بی خاصیت شوند.

? نوشته ای در خصوص گزارش مسئولانه یکی از بازرسان سازمان و واکنش سئوال برانگیز به آن

22 تیرماه 1396

? شفافیت مالی، سلامت اداری و پیشرفت بهینه امور در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مطالبه جدی همه اعضای سازمان نظام می باشد.

?شرط تحقق مطالبات اعضای سازمان این است که همه ارکان سازمان در راستای این وظایف عمل کنند.

? ارکان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره عبارتند از:

1ـ مجمع عمومی

2ـ شورای مرکزی نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران

3ـ هیأت رسیدگی به صلاحیت تخصصی روانشناسان و مشاوران

4ـ هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای شاغلان و حرفه‌های روانشناسی و مشاوره

5ـ شعب شورای مرکزی در مناطق

6ـ هیأت بازرسان

?اصلی ترین وظایف شورای مرکزی، هیات بازرسان و رئیس سازمان:

«شورای مرکزی سازمان» مسئول اتخاذ تصمیم های مناسب در راستای اهداف تشکیل سازمان؛

«رئیس سازمان» موظف به اجرای بی کم و کاست مصوبات شورای مرکزی؛

و «هیات بازرسان» مسئول نظارت بر همه ارکان سازمان از جمله شورای مرکزی و نیز نظارت بر عملکرد مسئولین اجرایی سازمان و ارایه گزارش لازم به مجمع عمومی است.

? مجمع عمومی، رکنی که نادیده گرفته شده است:

به عنوان عضو شورای مرکزی در دوره سوم شاهد بوده ام که هیات بازرسان در آن دوره، بارها برگزاری مجمع عمومی را پیگیری کرده اند و رئیس سازمان عملا برگزاری آن را مشمول زمان کرده اند؛ بی توجهی که متاسفانه همچنان ادامه دارد.

? گزارش جناب آقای دکتر آقایوسفی:

با توجه به عدم تشکیل مجمع عمومی توسط سازمان و ضرورت اطلاع اعضای سازمان از نظارت های بازرسان، جناب آقای دکتر آقایوسفی، یکی از اعضای محترم هیات بازرسان سازمان، به تاریخ 18 تیرماه 96، در یک اقدام مسئولانه، نسبت به انتشار گزارشی اقدام کردند.

IranPsyCouns@

? اطلاعیه به نگارش در آمده در سایت سازمان با امضای «روابط عمومی سازمان»:

روز 19تیرماه 96، اطلاعیه ای که به نظر می رسد توسط … و با امضای «روابط عمومی سازمان» به نگارش درآمده است، گزارش بازرس سازمان را زیر سئوال برده، آن را غیرقانونی نامید و ذکر کرد که «…. در اولین جلسه شورای مرکزی … شرح وظایف هیأت بازرسان مطابق ماده 14 در شورای مرکزی تصویب وابلاغ خواهد شد».

http://www.pcoiran.ir/fa/news/603/اطلاعیه_مهم

? برخوردی دوگانه با جایگاه شورای مرکزی:

رئیس سازمان برخورد دوگانه ای در خصوص جایگاه شورای مرکزی دارند.

در این اطلاعیه جایگاه شورای مرکزی را تلویحا به نوعی هم سطح مجمع عمومی دانسته اند؛ که می تواند بر هیات بازرسان اشراف داشته باشد؛

و این در حالی است که خودشان به وظایف خود در مقابل شورای مرکزی، نظیر ارایه گزارش مالی و نیز اجرای بی کم و کاست مصوبه های آن عمل نکرده اند به عنوان مثال در مواردی نظیر مصوبه «14 تیرماه 1395» که توسط شورای مرکزی برای پیشگیری از آسیب های اداری تصویب شده است.

? آیا شورای مرکزی می تواند برای هیات بازرسان، شرح وظایف بنویسد و به آن ابلاغ کند؟

شورای مرکزی بی شک مهمترین رکن سازمان بعد از مجمع عمومی می باشد ولی همین رکن مهم بایستی توسط هیات بازرسان مورد نظارت قرار گیرد و مگر می توان به ناظر گفت که چگونه بر من نظارت کن؟

بر این اساس برای هر فرد واقف به امور سازمان ها و تشکل ها، پاسخ این سئوال کاملا منفی است.

? آثار تلاش برای به زیر سئوال بردن و به حاشیه راندن بازرسان سازمان:

هیات بازرسان به عنوان وجدان سازمان، می توانند دغدغه های اعضای سازمان را در خصوص مواردی نظیر شفافیت مالی و سلامت اداری مرتفع کنند و سازمان در صورت به حاشیه راندن بازرسان، از اهداف اصلی خود دور می شود و ممکن است تحت تاثیر منافع فردی برخی از افراد هدایت شود.

? بی شک اعضای محترم شورای مرکزی به همه این مسائل وقوف دارند، و به بازرسان به چشم فرصت بسیار مهم برای سازمان نگاه خواهند کرد.

 با آرزوی بهترین ها برای رشته و حرفه عزیزمان

http://poursharifi.ir/Notes/قانون-و-اعضای-سازمان-نظام-اجازه-نخواهند-داد-بازرسان-تحت-فشار-و-سیطره-قرار-گرفته-و-بی-خاصیت-شوند

11

? نامه بحث انگیز دفتر ریاست جمهوری به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره:

 چیستی، ابعاد و چالش های مرتبط

هفتم مهرماه 1396

? طی روزهای اخیر، نامه بحث انگیز دفتر ریاست جمهوری به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در مورد تعیین ریاست سازمان و واکنش های مرتبط و در راس آن نوشته استادان ارجمند، جناب آقای دکتر افروز و جناب آقای دکتر بشارت در فضای مجازی منتشر شده است. برای برخی از اعضای حرفه در این خصوص سئوال هایی ایجاد شده و نوشته حاضر در این راستا به نگارش درآمده است.

? 25 تیرماه 1395: چهارمین انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان، با تاخیری چندماهه از موعد اصلی، در سراسر کشور برگزار می شود.

? 25 مردادماه 1395: انتخابات داخلی شورای مرکزی زیر نظر هیات بازرسان انجام و آقای دکتر افروز به عنوان رئیس سازمان انتخاب می شوند.

? 26 مردادماه 1395: آقای دکتر اللهیاری شکایت خود از انتخابات داخلی را به معاونت حقوقی رئیس جمهوری تقدیم می کنند.

? 30 مردادماه 1395: نشست خبری آقای دکتر اللهیاری با محوریت ضمنی زیر سئوال بردن انتخابات داخلی 25 مردادماه برگزار می شود.

? 2 شهریور 1395: ابلاغیه شکایت آقای دکتر اللهیاری از آقای دکتر افروز و هیات بازرسان (آقای دکتر صبحی، آقای دکتر خلعت بری، و آقای دکتر آقایوسفی)، از طریق شعبه 26 دادگاه عمومی به آنها ارسال می شود.

? 10 شهریور 1395: دادگاه تشکیل شده و شکایت آقای دکتر اللهیاری مورد قبول واقع نمی شود.

? 29 شهریور 1395: طی نامه ای توسط وزیر محترم علوم، آقای دکتر افروز برای صدور حکم به رئیس جمهوری معرفی می شود و همان روز همزمان، معاون دفتر رئیس جمهور طی نامه ای درخواست برگزاری مجدد انتخابات داخلی را مطرح می کند (دو نامه کاملا مغایر با هم).

? 19 مهرماه 1395: به استناد نامه واصله از معاون دفتر رئیس جمهور، در یک انتخابات داخلی مجدد، شورای مرکزی دوره چهارم، و بر اساس چرخش رای دو نفر از اعضا، آقای دکتر اللهیاری را به عنوان رئیس سازمان انتخاب می کند.

? 24 مهرماه 1395: یکی از بازرسان (آقای دکتر آقایوسفی) در مورد ورود غیرمجاز نهاد ریاست جمهوری در امر انتخابات داخلی به دیوان عدالت اداری شکایت می کند.

? 12 آبان ماه 1395: دیوان عدالت اداری رای قطعی «دستور موقت مبنی بر توقف عملیات وابسته به نامه معاونت هماهنگی دفتر ریاست جمهوری» را صادر می کند که به تبع آن به نوعی انتخابات داخلی دوم که منجر به انتخاب آقای دکتر الهیاری شده بود مشروعیت خود را از دست می دهد.

? 2 مهرماه 1396: دفتر ریاست جمهوری بعد از گذشت 14 ماه، با کمال ناباوری، به جای تایید یکی از این انتخابات های داخلی و تنفیذ حکم فرد منتخب، نه تنها به نوعی هیچ کدام از این انتخابات ها را تایید نمی نماید ولی از آن تعجب آورتر اینکه در یک نامه غیرمحرمانه و غیرمسئولانه، صلاحیت منتخبین هر دو انتخابات ذکر شده را به نوعی زیر سئوال می برد. نامه ای که متاسفانه در فضای مجازی هم توزیع می شود.

? هرچند ممکن است برخی از اعضای حرفه، نقدهایی به این منتخبین ارجمند داشته باشند ولی برای هیچکدام از اعضای جامعه روانشناسی و مشاوره این شیوه نامه نگاری و زیر سئوال بردن منتخبان مورد قبول نیست و جامعه روانشناسی و مشاوره کشور از نهاد ریاست جمهوری انتظار دارد تا با مساله تعیین تکلیف ریاست سازمان نظام برخورد مسئولانه تری داشته باشد.

? جناب آقای دکتر بشارت به درستی نامه دفتر ریاست جمهوری را زیر سئوال برده اند اما می توان گفت نامه با قصد آسیب به سازمان نوشته نشده است ولی شاید انگیزه افرادی که از این نامه سود می برند در پیگیری، نگارش نامه و نحوه انتشار آن تاثیر داشته باشد.

? شاید بتوان گفت تهدید به حرفه بیشتر از درون هست تا از بیرون. تا زمانی که مرزهای صلاحیت حرفه ای، اصلاح در فرایند صدور پروانه، اطمینان از شفافیت مالی و سلامت اداری محقق نشده باشد سازمان آسیب پذیر هست. لازم است شورای مرکزی با جلساتی بیش از ماهی یکبار، به صورت مسئولانه و در تعامل سازنده با هیات محترم بازرسان، امور را پیش برده و در جهت تعیین تکلیف رئیس سازمان و مدیریت چالش های پیش روی سازمان اقدام نماید و اگر در این راه توفیقی حاصل نشد حتی استعفای جمعی شورای مرکزی می تواند از گزینه های قابل تاملی باشد.

? عجالتا و برای برون رفت از وضعیت بلاتکلیفی پیشنهاد می شود در اولین فرصت، شورای مرکزی از میان پیش کسوتان فردی را به عنوان سرپرست سازمان تعیین کند.

http://poursharifi.ir/Notes/نامه-بحث-انگیز-دفتر-ریاست-جمهوری-به-سازمان-نظام-روانشناسی-و-مشاوره

12

 عزم ملی روانشناسان و مشاوران کشور برای #احیای_سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره

دهم آذرماه 1396

? روانشناسان و مشاوران کشور، هرگز فراموش نخواهند کرد روزگاری را که حتی بزرگان روانشناسی، حق کار مستقل نداشتند و به لحاظ قانونی مجبور بودند زیرنظر روانپزشکانی که دانشجوی خودشان بودند خدمات حرفه ای داشته باشند.

? روانشناسان و مشاوران کشور، قدر و منزلت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را می دانند و قدردان همه شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند که برای پدیدآیی و دوام سازمان تلاش کرده اند.

? در حال حاضر #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره با چالش هایی روبرو هست (از قببل عدم #تعیین_رئیس_سازمان ، عدم #شفافیت_مالی ، تردید در #سلامت_اداری) که اگر برای احیای آن عزمی ملی صورت نپذیرد، ابتدا سازمان از درون تو خالی خواهد شد و سپس از بیرون مورد هجمه قرار خواهد گرفت و این دستآورد عظیم که موجب هویت روانشناسان و مشاوران کشور است از بین خواهد رفت.

? متاسفانه با گذشت قریب 17 ماه از شروع دوره چهارم شورای مرکزی، هنوز سازمان با مشکل عدم #تعیین_رئیس_سازمان مواجه است.

موقتی بودن ریاست باقیمانده از دوره سوم، ابلاغ نظر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توسط دفتر ریاست جمهوری مبنی بر عدم تایید ایشان برای دوره چهارم و اصرار ایشان بر باقی ماندن در پست ریاست، باعث شده شورای مرکزی بیشترین وقت خود را صرف حل مساله ریاست نماید و بسیاری از وظایف ذاتی سازمان به درستی و با صحت و دقت پیش نرود.

? در حال حاضر #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره فاقد #شفافیت_مالی است،

 و حداقل از ابتدای دوره سوم شورای مرکزی تاکنون، هیچ گزارش مالی که مورد تایید شورای مرکزی و هیات بازرسان باشد وجود نداشته است.

به عبارتی دیگر، اعضای سازمان نظام نمی دانند که حق عضویتشان که گاهی با هزار سختی تامین می شود، چگونه و به چه مصارفی می رسد و نمی دانند که آیا شایعه های حیف و میل مالی تا چه حد صحت دارد.

? در حال حاضر تردیدهایی در خصوص #سلامت_اداری در #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره وجود دارد.

آخرین مصوبه شورای مرکزی در دوره سوم، موسوم به #مصوبه_14_تیرماه_1395 اشاره به تردیدهای جدی شورای مرکزی و هیات بازرسان در خصوص سلامت اداری داشت.

نه تنها تاکنون، اجرای این مصوبه پیگیری نشده است، همچنین متاسفانه شواهدی در خصوص وجود یا تداوم آسیب های اداری نظیر عدم رعایت نوبت مصاحبه گزارش می شود؛ مساله ای که لازم است توسط شورای مرکزی و هیات بازرسان بررسی و ضمن اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده، گزارش آن به اعضای سازمان رسانیده شود.

? در دوره چهارم اقدام عملی و جدی برای #دفاع_از_حقوق_روانشناسان_و_مشاوران که از وظایف اصلی و سه گانه سازمان می باشد صورت نپذیرفته است.

? در دوره چهارم، اقدام عملی و جدی برای #دفاع_از_حقوق_مراجعان ، نظیر تصریح مرزهای صلاحیت، که از وظایف اصلی و سه گانه سازمان می باشد صورت نپذیرفته است؛ ضعفی که امکان مداخله نهادهای خارج از سازمان را در امور روانشناسی و مشاوره مهیا می سازد.

? برای روانشناسان و مشاوران کشور، اهمیت #سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره آنقدر بالاست که آن را خانه دوم خود می دانند و اجازه نمی دهند حتی افرادی که احیانا در ایجاد و دوام سازمان نقش داشته اند، به آن آسیب وارد کنند و با همه احترامی که به پیش کسوتان دارند حتی تعلل های آنها را نیز برنخواهند تافت.

? روانشناسان و مشاوران کشور انتظار دارند که #شورای_مرکزی بدور از هر گونه ملاحظات سیاسی کارانه و بدون افتادن در تله مشمول زمان شدن، در اولین فرصت نسبت به #تعیین_سرپرست_سازمان اقدام نماید تا اقدامات بعدی برای انتقال مسئولیت به فردی که توسط شورای مرکزی منتخب شده و توسط ریاست جمهوری تایید می شود صورت پذیرد.

? در صورتی که شورای مرکزی قادر به اقدام کارآمد در خصوص رفع سریع معضل ریاست سازمان ودیگر وظایف ذاتی خود نشدند، روانشناسان و مشاوران کشور انتظار دارند که #هیات_بازرسان ، به وظایف ذاتی خود برای تشکیل #مجمع_عمومی و در صورت نیاز حتی انحلال شورای مرکزی اقدام نمایند.

?همه روانشناسان و مشاوران کشور

همسو با #منظومه_انجمنهای_علمی_روانشناسی_مشاوره

در یک عزم ملی، با قدمی، … یا قلمی … برای #احیای_سازمان_نظام_روانشناسی_و_مشاوره تلاش خواهند کرد تا

#تعیین_رئیس_سازمان ، #شفافیت_مالی ، #سلامت_اداری ، #دفاع_از_حقوق_روانشناسان_و_مشاوران و #دفاع_از_حقوق_مراجعان

محقق شود.

http://poursharifi.ir/Notes/عزم-ملی-روانشناسان-و-مشاوران-کشور-برای-احیای-سازمان-نظام-روانشناسی-و-مشاوره

13

 زمینه های آسیب قدرت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

? #تعیین_رئیس_سازمان ، راهکاری لازم ولی حداقلی و استقرار #ارکان_سازمان در جایگاه خودشان، راهکاری اساسی

7 دیماه 1396

? به استناد آزمایش هایی نظیر #زندان_استانفورد ، انسان ها و نیز همه سازمان ها بالقوه مستعد آسیب قدرت هستند،

دو چیز می تواند احتمال آسیب را کاهش دهد، کنترل درونی و کنترل بیرونی.

? متاسفانه شواهد نشان می دهد اگرچه نظارت درونی راهکار بسیار مهمی برای پیشگیری از آسیب قدرت می باشد ولی به تنهایی کفایت نمی کند حتی افرادی که قبلا با شخصیت های مثبت بوده اند در شرایطی که تحت نظارت بیرونی قرار نمی گیرند ممکن است در طول زمان دچار آسیب قدرت شوند.

? تصورات غلطی در مورد افرادی که دچار آسیبب قدرت می شوند وجود دارد برخی فکر می کنند افرادی که دچار آسیب قدرت می شوند، دارای شخصیت های قبلی منفی، و افرادی عبوس و … هستند.

در حالی که افراد دچار آسیب قدرت، گاهی بسیار مهربان، گاهی حمایت کننده، و گاهی بسیار گرم و صمیمی هستند ولی مساله اینجاست همه این ویژگی ها تا زمانی دوام خواهد داشت که فرد احساس قدرت کند و به محض اینکه حوزه قدرت چینن فردی زیر سئوال برود چنین فردی ممکن است بسیار تلخ ، بسیار تهدید کننده و ناارزنده ساز می شود.

? چه مواردی می تواند از مصادیق #آسیب_قدرت در سازمان نظام روانشناسی باشد:

·        در صورتی که مسئولان سازمان به ویژه ریاست سازمان به جای ارکان عمل کنند، به جای ارکان تصمیم بگیرند و از قدرت ارکان به صورت فردی استفاده کنند و حتی خود را فراتر از ارکان بدانند؛

·        هر گونه اقدام اجرایی و مالی بدون تصویب و نظارت شورای مرکزی؛

·        هرگونه تقدم بخشی به حضور در کمیسیون و صدور پروانه به افراد بدون رعایت نوبت (یک تخلف اداری و در عین حال، یک اقدام غیر اخلاقی و غیرانسانی)؛

·        هر گونه صدور پروانه برای مراکز مشاوره، بدون نظر کمیسیون مربوطه و یا با تغییر نظر کمیسیون مربوطه؛

·        نوشتن هر گونه تفاهم نامه و دادن اختیارهایی از سازمان به سازمان های دیگر بدون تایید شورای مرکزی؛

·        نادیده گرفتن شوراهای استانی ، چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ تصمیم گیری،

·        منصوب کردن فردی به کمیسیون های تخصصی، بدون اطلاع شورای مرکزی فردی؛

·        هرگونه اعمال قدرت مستقیم و غیرمستقیم بر رای کمیسیون ها (که رکن مستقل هستند)؛

·        صدور پروانه فرد از طریق کمیسیون دیگر، در صورت تایید نشدن توسط کمیسیون مرتبط؛

·        هرگونه پاسخگو نبودن در مقابل رکن مستقل هیات بازرسان،

·        هرگونه مانع تراشی در مقابل تشکیل مجمع عمومی.

? از نظر نگارنده، شواهدی وجود دارد که برخی از موارد فوق نقض شده اند، اما مرجع ذیصلاح در این خصوص #شورای_مرکزی (در صورت کارآمدی)، هیات بازرسان و مجمع عمومی است.

? چگونه می توان از آسیب های قدرت پیشگیری کرد؟

? آیا آسیب های احتمالی اداری ، مالی و مرتبط با قدرت صرفا و بالقوه در خصوص مسئولان دوره خاصی از سازمان می تواند مطرح شود؟

?  خواه مسئولانی که بالقوه می توانند نفر سوم در ریاست دوره چهارم باشند و خواه افرادی که در دوره های بعدی در چنین مسئولیتی قرار می گیرند همه آنها، تاکید می شود همه آنها، بالقوه مستعد آسیب قدرت هستند و هیچ کس مصون از آن نیست و لازم است به جای پرداختن به افراد، به #ارکان_سازمان پرداخته شود و با افزایش نظارت بیرونی زمینه های آسیب قدرت کاهش پیدا کند.

? سازمان نظام روانشناسی به نوعی خانه دوم روانشناسان و مشاوران هست و دستآورد بسیار مهمی است و همه روانشناسان و مشاوران آن را پاس خواهند داشت و به جای پرداختن، زیر سئوال بردن و دفاع از فرد خاص، فقط و فقط به دنبال آن هستند که #ارکان_سازمان به ویژه #هیات_بازرسان و #مجمع_عمومی در جایگاه خود مستقر شوند.

http://poursharifi.ir/Notes/زمینه-های-آسیب-قدرت-در-سازمان-نظام-روانشناسی-و-مشاوره

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق