انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

سخن نخست

سخن نخست

علیرغم تمرکز سازمان‌های مرتبط با حقوق بشر بر صلح جهانی و نوع دوستی و تمرکز بر ارزش‌گذاری‌های مبتنی بر صلح و دوستی، فراوانی پدیده های مرتبط با خشونت، بحرانی محسوب می‌گردد که فضای پرداختن به صلح جهانی را از ما می‌گیرد. دوست داشتیم می‌توانستیم هدفمان را بر گستراندن صلح معطوف کنیم و در خبرنامه انجمن از صلح می‌نوشتیم. برای ما سخت بود که بخواهیم این واقعیت را بپذیریم که در شرایط موجود ناگزیر باید از خشونت گفت.  با این حال بازه زمانی که در آن قرار می‌گیریم، عموماً ما را به انتخاب موضوعی برای هر شماره خبرنامه سوق داده است. گاهی از رویدادهای روان‌شناختی مهم گفتیم و گاهی نیز از فضای اجتماعی الهام گرفتیم. شماره قبلی خبرنامه را اختصاص دادیم به موضوع “مداخلات روان‌شناختی در بحران‌های اجتماعی”. صلاح بر آن دیدیم که با توجه به شرایط روانی – اجتماعی موجود، موضوع “خشونت” را برای فصلنامه زمستان انتخاب کنیم. خشونت را متناسب‌تر از سایر عناوین دیدیم ولی کاش می‌توانستیم بگوییم موضوع ما “شادی بیشتر” است!

   طبق روال خبرنامه، مدتی قبل از انتشار هر شماره، فراخوان مرتبط با موضوع هر شماره ارائه می‌گردد و عمدتاً در روزهای پایانی مهلت و وقت‌های پنالتی مطالب به دست ما می‌رسد. این بار وقتی فراخوان موضوع خشونت دادیم، از چند روز بعد ارسال فراخوان، یادداشت‌های شما همراهان به دست ما می‌رسید. گویا همکاران و دوستان زیادی آماده بودند تا از خشونت حرف بزنند. گویا شرایط سخت کنونی ما را واداشت تا در بستری روان‌شناختی “نه به خشونت” خود را اعلام کنیم و بگوییم چقدر خواهانیم که خشونتی نباشد. مطالب بسیاری واصل شد که همین‌جا از تمام دوستان دغدغه‌مند و همراه، مراتب سپاس خود را اعلام می‌داریم. با توجه به محدودیت حجم خبرنامه و هم‌پوشانی زیاد مطالب واصل شده، به ناچار تعدادی را کنار گذاشتیم. با این حال، در یادداشتهای متفاوتی به تعاریف متفاوتی از خشونت یا سیستم های مختلف طبقه بندی بر خواهید خورد.

این شماره علاوه بر بحث ویژه، شامل یادداشت‌های ویژه‌ای نیز می‌گردد که همکاران گرانقدری بنا به درخواست ما و اهمیت موضوع دست به قلم شدند و این یادداشت‌ها را برای ما قلم زدندکه امیدواریم برای شما، خواننده گرامی، نیز مفید باشد.

   خبرنامه انجمن روان‌شناسی ایران حرکتی در امتداد حرکت‌هایی است برای پرداختن به مسایل روان‌شناختی روز، ارتباط بیشتر و ایجاد حلقه‌ای در حوزه آگاهی و اطلاع‌رسانی که در این سال‌ها ادامه داشته است. مشارکت شما در خبرنامه چه در ارسال مطالب، چه در نقدها و پیشنهادها و باز نشر خبرنامه باعث دلگرمی ماست.

سردبیر

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق