آئین‌نامۀ گروه‌های تخصصی انجمن روان‌شناسی ایران

بازنگری در اول مرداد 1403

آئین‌نامۀ حاضر به منظور پیشبرد اهداف انجمن روان‌شناسی ایران و به منظور تشکیل گروه های تخصصی روان‌شناسی تدوین شده است.

ماده1 :  گروه‌های تخصصی، متناظر با بخش‌های انجمن روان‌شناسی امریکا (Divisions of APA) و طبق اساسنامه انجمن تشکیل و فعالیت می نماید.

تبصره 1: در صورت نیاز، گروه‌های تخصصی با عناوینی متفاوت تشکیل خواهد شد.

ماده 2: گروه‌های تخصصی پس از ارایه پیشنهاد و تصویب هیات مدیره، در زمینه‌های زیر فعال خواهند بود.

  1. بررسی وضعیت موجود حوزۀ عمل گروه تخصصی در کشور و پیشنهاد وضعیت مطلوب؛
  2. پایش آموزش­های تخصصی مورد نیاز؛
  3. برگزاری نشست­های علمی؛
  4. اقدام و پایش انتشار کتب و مجلات تخصصی مرتبط؛
  5. انجام و پایش تولیدات رسانه­ای؛
  6. اجرای پژوهش­های بنیادی و کاربردی؛
  7. نقد و ارزیابی مسایل مرتبط با حوزه عمل گروه تخصصی در جامعه.

 

ماده3 : اولین گام برای تشکیل گروه تخصصی، تعیین مدیر آن توسط هیئت مدیره است. به همین منظور فردی صاحب‌نظر و مورد وثوق در آن حوزه توسط هیئت مدیره انتخاب و بعد از کسب علاقمندی فرد مورد نظر، حکم مدیر گروه تخصصی توسط رئیس انجمن برای مدت دو سال صادر خواهد شد.

تبصره 3: در صورت عدم تمایل ادامه همکاری مدیر گروه تخصصی و یا کاهش اعضای گروه تخصصی، هیئت مدیره اقدامات لازم را برای جایگزینی انجام خواهد داد.

ماده 5: هر گروه تخصصی، زمینۀ مشارکت و همکاری اعضایی از انجمن را فراهم می‌کند که علاقمند همکاری با این گروه تخصصی هستند.

ماده 6: نشست سالانۀ گروه تخصصی، با هدف اتخاذ سیاست‌های گروه تخصصی، هر سال با حضور اعضای پیوستۀ انجمن در حوزه گروه تخصصی، برگزار خواهد شد.

ماده7: گروه‌های تخصصی در صورت نیاز می‌توانند تشکیل کمیته‌های کاری لازم را به هیئت مدیره پیشنهاد دهند. درصورت تایید پیشنهاد و تدوین آیین‌نامه مربوطه در هیئت مدیره این کمیته‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

ماده8: لازم است گروه‌ تخصصی برنامه عمل یکساله خود را تدوین و جهت تصویب توسط مسئول هماهنگی گروه‌های تخصصی به اطلاع هیئت مدیره برساند. لازم است اقدامات گروه تخصصی براساس برنامۀ عمل مصوب انجام شود.   

تبصره 4: در صورت پیش آمدن تصمیم‌های خارج از برنامۀ عمل، لازم است مدیر گروه تخصصی مشورت لازم را با رئیس انجمن یا مسئول هماهنگی گروه‌های تخصصی به عمل آورد.

ماده 9: هر گونه ارتباط گروه تخصصی با خارج از انجمن باید از طریق دبیرخانه انجمن و نهایتاً ریاست انجمن باشد، مگر مواردی که توسط هیئت مدیره تفویض شده باشد.

ماده 10: لازم است هر گروه تخصصی در هر ماه حداقل یک بار جلسه شورای گروه تخصصی را تشکیل دهد و مدیر گروه تخصصی، ظرف ده روز گزارش این جلسات را توسط مسئول هماهنگی گروه‌های تخصصی به هیئت مدیره ارسال نماید.

تبصره 5: جلسات شورای گروه تخصصی با حضور حداقل سه عضو شورا رسمیت می یابد. مدیریت جلسات برعهده مدیر گروه و در صورت غیبت ایشان، مدیریت جلسات با دبیر گروه تخصصی خواهد بود.

ماده 11: اطلاع‌رسانی رخدادهای گروه تخصصی، بر اساس دستورالعمل رسانه‌های انجمن و از طریق رسانه‌های انجمن خواهد بود.

ماده 12: مسئول هماهنگی گروه‌های تخصصی که عضوی از هیئت مدیره بوده و توسط هیئت‌مدیره تعیین می‌شود بر اقدامات گروه‌های تخصصی نظارت خواهد داشت و تمهیدات لازم را برای پیشبرد امور گروه‌های تخصصی انجام خواهد داد و مشکلات را به اطلاع هیئت مدیره خواهد رسانید. همچنین هر فصل یکبار (جهت درج در نشریه خبری انجمن) و سالی یک بار( جهت ارائه به مجمع عمومی سالانه) گزارش عملکرد سالانۀ گروه‌های تخصصی را به ریاست هیئت مدیره ارایه خواهد کرد.

ماده 13: این آئین نامه در جلسه مورخ 18 اسفند 1402هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی ایران تصویب و در جلسه اول مرداد 1403 بازنگری شده و در 13 ماده و 5 تبصره، نهایی و قابل اجراست.