انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

اطلاعیه راهکار برون‌رفت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از وضع موجود از نظر انجمن روان‌شناسی ایران

  • صفحه اصلی
  • اطلاعیه راهکار برون‌رفت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از وضع موجود از نظر انجمن روان‌شناسی ایران
اطلاعیه راهکار برون‌رفت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از وضع موجود از نظر انجمن روان‌شناسی ایران

اطلاعیه راهکار برون‌رفت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره از وضع موجود از نظر انجمن روان‌شناسی ایران

2 مرداد 1403

چه خوب می‌شد اگر برگزار کنندگان و نیز منتخبان انتخابات غیرقانونی 27 مرداد، به توصیه‌های دلسوزان حرفه، از جمله هیئت مدیرۀ انجمن روان‌شناسی ایران توجه می‌کردند و حرفه با پیامدهای منفی جدید و اتلاف وقت و انرژی مواجه نمی‌شد. اگرچه آب به جوی رفته را نمی‌توان بازگرداند ولی می‌توان با مسئولیت‌پذیری، از تداوم پیامدهای آسیب‌زا جلوگیری کرد. انجمن روان‌شناسی ایران، به‌عنوان بزرگترین انجمن روان‌شناسی کشور، یکی از بانیان تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و انجمنی با بیشترین عضو مشترک با سازمان نظام، ضمن بیانی مختصر از وضعیت موجود، راهکاری برای برون‌رفت از بن‌بست موجود پیشنهاد می‌کند.

اعضای محترم حرفه، وضعیت فعلی به این صورت است که:

  1. با ابلاغ رای دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری، غیرقانونی بودن انتخابات 27 مرداد تصریح و نتایج حاصل از این انتخابات باطل شد. بدین ترتیب، در حال حاضر دورۀ پنجم شورای مرکزی و هیئت بازرسان وجود ندارد.
  2. بر اساس تبصره 3 مادۀ 15 قانون تشکیل سازمان نظام، تا نهایی شدن انتخابات دورۀ جدید (دورۀ پنجم)، ارکان آخرین دوره (دورۀ چهارم)، ارکان قانونی سازمان محسوب می‌شوند. در متن تبصره 3 ذکر شده است: «چنانچه در پایان دوره، تشریفات انتخابات دوره بعدی به نحوی از انحاء‌ پایان نیافته باشد،‌ ارکان دوره قبلی تا قطعیت نتیجه انتخابات جدید به فعالیت خود ادامه خواهند داد».
  3. اگرچه شورای مرکزی دورۀ چهارم در حال حاضر رکن قانونی است ولی چنانچه این رکن بخواهد انتخابات پیش‌رو را مدیریت کند، احتمال دارد چالش‌های قبلی که موجب تاخیر برگزاری انتخابات می‌شد همچنان ادامه یابد و بازهم با تاخیر انتخابات دورۀ پنجم و بی‌سامانی در حرفه مواجه شویم.
  4. در حال حاضر هدایت انتخابات از طریق برگزاری مجمع عمومی منطقی‌ترین راهکار برون رفت محسوب می‌شود ولی این پرسش مطرح می‌شود که مجمع عمومی چگونه برگزار شود؟
  5. رئیس منتخب انتخابات غیرقانونی 27 مرداد از برگزاری مجمع عمومی توسط مسئولان سازمان صحبت می‌کند، اما ایشان عضوی از همان شورای غیر قانونی ابطال شده توسط دیوان عدالت است و ارکان قانونی سازمان (شورای مرکزی و هیئت بازرسان دورۀ چهارم) این مجمع را همراهی نخواهد کرد. بی‌شک مجمعی بدون حضور ارکان، فاقد وجاهت است و حرفه را با چالشی مجدد مواجه خواهد کرد و بازهم وقت و انرژی را از حرفه خواهد گرفت.

با توجه به شرایط موجود، راهکار پیشنهادی انجمن روان‌شناسی ایران برای سامان بخشی به وضعیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و برگزاری انتخابات دورۀ پنجم شورای مرکزی و هیئت بازرسان به شرح زیر است:

پیشنهاد می‌شود مجمع عمومی، بالاترین رکن سازمان، توسط رکن قانونی هیئت بازرسان دورۀ چهارم برگزار و آیین‌نامه انتخابات تصویب و ترکیب هیئت‌های نظارت و اجرایی مرکزی و استان‌ها مشخص شود و حرفه از این بن‎بست رهایی یابد. در این راستا، از شورای مرکزی دورۀ چهارم، همۀ ظرفیت‌های استانی و کشوری حرفۀ روان‌شناسی، انجمن‌های علمی روان‌شناسی و مشاوره، پیش‌کسوتان و صاحب‌نظران حرفه و مسئولان فعلی اجرایی سازمان، دعوت می‌‌شود تا بازرسان دورۀ چهارم را برای برگزاری مجمع عمومی تشویق و همراهی کنند. با این امید که در پایان چالش‌های تلخ، صحنۀ خوبی از یکدلی در حرفه رقم بخورد.

 انجمن روان‌شناسی ایران، اولین قدم را با انتشار این بیانیه بر می‌دارد و برای برداشتن گام‌های بعدی اعلام آمادگی می‌کند.

انجمن روان‌شناسی ایران

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق