انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

بیانیه انجمن روان‌شناسی ایران در خصوص انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

  • صفحه اصلی
  • بیانیه انجمن روان‌شناسی ایران در خصوص انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

بیانیه انجمن روان‌شناسی ایران در خصوص انتخابات سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

انجمن روان‌شناسی ایران، به‌عنوان با سابقه‌ترین و بزرگترین انجمنِ روان‌شناسی کشور، ضمن اینکه در پدیدآیی سازمان نظام روان‌شناسی کشور نقشِ تعیین‌کننده‌ای داشته است، در عین حال از بدو تاسیسِ این نهادِ صنفی، سعی کرده است سازمان را در تحقق وظایف خود یاری کرده و در مواردی که به سلامت اداری و مالی آن خدشه وارد شده، به شیوه‌های مختلف تلاش کرده است در مسیرِ استقرارِ ارکان، نظیر برگزاری مجمع عمومی گام بردارد و نسبت به هرس کردنِ این نهالِ گران‌سنگِ حرفه و حفظِ آن مبادرت ورزد. این تلاش‌ها طی سال‌های گذشته به‌صورت پیوسته ادامه داشته و حتی گاهی با رفتارهای غیرقابل درکی نظیر شکایت مسئولان سازمان از انجمن مواجه شده است.

    طی سال‌های اخیر، سازمان نظام با چالش‌های جدی‌تری مواجه شده است که تاخیر در برگزاری انتخابات پنجمین دورۀ شورای مرکزی و هیات بازرسان، از عمده‌ترینِ آنهاست. اگرچه در این تاخیر، شورای مرکزی و مسئولانِ سازمان نیز نقش داشته‌اند و لازم است از این بابت پاسخگو باشند، در عین حال، ورودِ هیاتِ دولت به برگزاری انتخاباتِ یک سازمانِ عمومی غیردولتی، نگرانی‌های اساسی‌تری را در تداومِ حیاتِ مستقلِ این نهادِ صنفی پدید آورده است. در چنین شرایطی، انجمن روان‌شناسی ایران از کار قانونی، حقوقی و دقیق مجلس شورای اسلامی در ابطال مصوبۀ هیات وزیران حمایت کرده و مخالفت جدی خود را با برگزاری انتخابات توسط آن هیات اعلام می‌دارد و از دیگر انجمن‌های علمی روان‌شناسی و آحاد جامعۀ روان‌شناسی کشور دعوت می‌کند با مشارکت حداکثری از انتخاباتی حمایت کنند که بر اساس قانون، توسط سازمان برگزار ‌شود، البته به‌شرطی که سلامت انتخابات و رعایت قانون موردِ توجه جدی ارکانِ سازمان و برگزار کنندگانِ انتخابات قرار گیرد.

    در این راستا لازم است در فرایندِ انتخابات، همۀ ارکانِ مرتبط، به‌ویژه شورای مرکزی و هیات بازرسان، نقش داشته باشند تا شائبۀ هرگونه آسیب در برگزاری انتخابات وجود نداشته باشد. همچنین انتظار می‌رود برای افزایشِ سلامتِ انتخابات، مطابقِ روال، نمایندۀ انجمن‌های علمی روان‎‌شناسی و مشاوره در هیاتِ نظارتِ مرکزی و  مناطق حضور داشته باشند. از طرفی دیگر از آنجا که در تجاربِ پیش از این، بعد از تشکیلِ هیاتِ نظارت، اِعمال‌نظرهایی از طرفِ مسئولانِ سازمان در پیشبرد امور انتخابات دیده شده است، لازم است به‌محضِ تشکیل هیاتِ نظارتِ مورد اتفاق شورای مرکزی و هیات بازرسان، همۀ فرایند انتخابات و اطلاع‌رسانی‌ها با اختیارات کامل توسط هیات نظارت هدایت شود. شایان ذکر است، انجمن روان‌شناسی ایران، ضمن این‌که مجددا مخالفت خود را با انتخاباتِ دولتی اعلام می‌کند، در عین حال خاطر نشان می‌سازد در صورتی که فرایندِ انتخابات توسط سازمان به‌صورتِ سالم پیش نرود، با این انتخابات نیز همراهی نخواهد کرد. امید اینکه با استقرارِ ارکان و خردِ جمعی، شاهدِ خروج سازمان از وضعیتِ آسیب‌زای فعلی باشیم.

انجمن روان‌شناسی ایران

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق