انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

تلاش‌های روان‌شناسان در روز روان‌شناس گرامی داشته خواهد شد، البته همراه با ذکر نام دقیق این روز

  • صفحه اصلی
  • تلاش‌های روان‌شناسان در روز روان‌شناس گرامی داشته خواهد شد، البته همراه با ذکر نام دقیق این روز

تلاش‌های روان‌شناسان در روز روان‌شناس گرامی داشته خواهد شد، البته همراه با ذکر نام دقیق این روز

دکتر حمید پورشریفی

رئیس انجمن روان‌شناسی ایران

روان‌شناسان در حرفه‌ای بسیار موثر و در عین حال حساس شاغل هستند و لازم است تلاش‌های ارزندۀ آنها توسط جامعه و همدیگر مورد قدردانی قرار گیرد تا با انرژی هرچه بیشتر در مسیر جامعه و انسان سالم حرکت کنند. نهم اردیبهشت در پیش است و چنین فرصتی را فراهم خواهد ساخت.

از آنجا که روان‌شناسان به‌عنوان افراد علمی، دقیق می‌گویند و دقیق می‌نویسند، لازم است به این نکته توجه کنند که نهم اردیبهشت به‌طور دقیق چه روزی است. آیا «روز جهانی روان‌شناس» یا «یا روز ملی روان‌شناسی» نام‌های صحیحی برای این روز است؟ استفاده از چه عنوانی برای این روز دقیق خواهد بود؟

اگرچه دوست داریم روز جهانی روان‌شناس وجود داشته باشد ولی با اطمینان می‌توان گفت روز جهانی روان‌شناس وجود ندارد. تا آنجا که نگارنده اطلاع دارد، تنها روز جهانی در این خصوص، روزی تحت عنوان «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» است که روز ثابت سالانه‌ای ندارد و مراسم آن هر سال، در سازمان ملل، بیشتر در ماه آوریل، مقارن با فروردین یا اردیبهشت‌ماه در روزهای متغیری برگزار می‌شود.

در سال‌های گذشته و امسال «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» در تاریخ‌های زیر برگزار شده یا خواهد شد:

  • 28 آوریل سال 2016 مقارن با 9 اردیبهشت سال 1395
  • 20 آوریل سال 2017 مقارن با 31 فروردین سال 1396
  • 12 آوریل سال 2018 مقارن با 23 فروردین سال 1397
  • 25 آوریل سال 2019 مقارن با 5 اردیبهشت سال 1398
  • 27 می  سال 2020 مقارن با 7 خرداد سال 1399
  • 15 آوریل سال 2021 مقارن با 26 فروردین سال 1400
  • 21 آوریل سال 2022 مقارن با اول اردیبهشت سال 1401
  • 25 آوریل سال 2024 مقارن با 6 اردیبهشت سال 1403

به نظر می‌رسد تقارن تصادفی روز نهم اردیبهشت در سال 1395 با «روز روان‌شناسی در سازمان ملل متحد» در سال 2016 مبنای این سوء تفاهم بوده است. اشتباهی که در سال‌های بعدی با وجود تغییر روز همچنان ادامه یافته است.

اما روز نهم اردیبهشت چه روزی است؟

ضرورت هویت بخشیدن به روان‌شناسان در ارایه خدمات حرفه‌ای، انجمن روان‌شناسی ایران را در نیمه دوم دهه هفتاد بر آن داشت که پیش‌نویس طرح «تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی» را تهیه نماید. این طرح در سایه پیگیری‌های مجدانه افراد حقیقی و حقوقی زیادی و البته بعد از تغییراتی، در نهم اردیبهشت‌ماه 1382 با عنوان «قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره» تصویب و به نقطه عطفی در استقلال روان‌شناسان و مشاوران کشور تبدیل شد. بر این اساس، شورای مرکزی سازمان نظام‌ روان‌شناسی و مشاوره در دورۀ دوم، روز نهم اردیبهشت را به عنوان روز روان‌شناس و مشاور تصویب نمود و البته متاسفانه هنوز این روز در تقویم کشور درج نشده است و علی‌رغم اینکه دوست داریم چنین اتفاقی بیفتد و لازم است برای آن تلاش شود ولی در حال حاضر اطلاق «روز ملی روان‌شناس» یا «روز ملی روان‎شناس و مشاور» برای این روز صحیح نیست.

تاریخِ‌ رخدادهای روان‌شناختی، نظیر «روز روان‌شناسی در سازمان ملل»،  «هفتۀ روان‌شناسی در انجمن روان‌شناسی آمریکا» (که امسال از دوم اردیبهشت به مدت یک هفته است) و «روز روان‌شناس و مشاور»، در کنار سال‌روز تولد بزرگان زنده‌یادان، دکتر سعید شاملو، دکتر محمدنقی براهنی و دکتر رضا زمانی در تقویم اختصاصی انجمن روان‌شناسی ایران درج شده است و در سایت انجمن قابل دسترس است.

ضمن تبریک پیشاپیش فرارسیدن روز نهم اردیبهشت، «روز روان‌شناس و مشاور»، به استادان، همکاران و دانشجویان گرامی به‌ویژه اعضای انجمن روان‌شناسی ایران، امید می‌رود روان‌شناسان و مشاوران که خود بانیان سواد رسانه‌ای هستند برای نهم اردیبهشت، فقط از عبارت دقیق «روز روان‌شناس و مشاور» استفاده کنند و اگر روان‌شناس و مشاور را در یک گروه می‌دانند و به اختصار از «روز روان‌شناس» استفاده می‌کنند، حداقل پسوندهای جهانی و یا ملی را به آن اضافه نکنند.

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق