انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

مصاحبه آقای دکتر حمید یعقوبی، در پاسخ به اظهارات غیر قابل درک آقای دکتر نعیمی در خصوص بیانیه‌های انجمن در رابطه با انتخابات ۲۷ مرداد

  • صفحه اصلی
  • مصاحبه آقای دکتر حمید یعقوبی، در پاسخ به اظهارات غیر قابل درک آقای دکتر نعیمی در خصوص بیانیه‌های انجمن در رابطه با انتخابات ۲۷ مرداد

مصاحبه آقای دکتر حمید یعقوبی، نایب رئیس محترم انجمن روان‌شناسی ایران در پاسخ به اظهارات غیر قابل درک آقای دکتر نعیمی در خصوص بیانیه‌های انجمن در رابطه با انتخابات 27 مرداد

نایب رییس انجمن روانشناسی ایران: با کدام عقل و منطق «عدم همراهی» به منزله «تحریک به اغتشاش» است؟!! 

✅

 حمید یعقوبی در پاسخ به ابراهیم نعیمی گفت: براساس ماده ۲ اساسنامه انجمن روانشناسی ایران، صدور بیانیه‌های مرتبط با حرفه روانشناسی از وظایف تصریح شده انجمن است. انجمن روانشناسی ایران مستند به مجموعه استدلال‌های حقوقی صحبت از «عدم همراهی» با انتخابات ۲۷ مرداد را کرده است. با کدام عقل و منطق عدم همراهی به منزله «تحریک به اغتشاش» است؟!! 

✅

به گزارش بهروان نیوز، دکتر حمید یعقوبی در پاسخ به مصاحبه دکتر ابراهیم نعیمی در خصوص شکایت از انجمن روانشناسی ایران به وزارت علوم، گفت: در خصوص فرمایش آقای دکتر نعیمی همین بس که ایشان را ارجاع می‌دهم به ماده ۲ اساسنامه انجمن روانشناسی ایران که اظهار می‌دارد «انجمن در زمینه‌های علمی، پژوهشی، کاربردی، خدماتی و حرفه‌ای و فنی فعالیت می‌کند» و در ادامه اضافه می‌کند که «رییس هیات مدیره آن، نماینده قانونی انجمن است». حال این سوال مطرح می‌شود که ببینیم آیا فعالیت انجمن روانشناسی ایران در زمینه مهمترین، تاکید می‌کنم مهمترین «فعالیت حرفه‌ای» صنف روانشناسی و مشاوره یعنی برگزاری انتخابات سازمان نوعی «فعالیت حرفه‌ای» محسوب می‌شود یا نه؟ آیا برگزاری انتخابات شورای مرکزی و هیات بازرسان سازمان نظام اگر یک فعالیت حرفه‌ای نیست پس یک فعالیت علمی یا آموزشی یا پژوهشی است؟!! و اگر هست که هست پس تمام انجمن‌ها می‌توانند در این خصوص فعالیت داشته باشند. پس ادعای آقای دکتر نعیمی در خصوص مداخله غیرمرتبط انجمن روانشناسی ایران بلاموضوع است. 

✅

او افزود: ادعای دیگر ایشان «تحریک به اغتشاش» از سوی انجمن روانشناسی ایران است. این ادعا را ایشان از کدام بخش از بیانیه‌های انجمن روانشناسی ایران استخراج کرده‌اند؟!!! انجمن روانشناسی ایران مستند به مجموعه استدلال‌های حقوقی صحبت از «عدم همراهی» با انتخابات ۲۷ مرداد را کرده است. با کدام عقل و منطق عدم همراهی به منزله «تحریک به اغتشاش» است؟!! بهتر است ایشان فضای کشور را ملتهب نکرده و سعی نکنند با استفاده از کلمه اغتشاش که این روزها در صحنه سیاسی ایران معنی خاصی پیدا کرده است، سعی در بیرون کردن حریف از میدان یک جدل عقلانی، منطقی و استدلالی نکنند و پاسخ منطق را با منطق ارایه دهند. لذا براساس ماده ۲ اساسنامه انجمن روانشناسی ایران، صدور بیانیه‌های مرتبط با حرفه روانشناسی از وظایف تصریح شده انجمن است. از این گذشته چگونه است که وقتی «انجمن مشاوره ایران» در خصوص همین انتخابات بیانیه صادر می‌کند، معنای مداخله سیاسی و تحریک به اغتشاش و غیرعلمی نمی‌گیرد چون از دوستان حمایت کرده است یا چرا وقتی که در طول سه سال گذشته «منظومه انجمن‌های روانشناسی» حتی بدون داشتن یک اساسنامه قانونی، بارها و بارها بیانیه‌هایی بر علیه سازمان نظام و چندین بار هم بخاطر تشکیل مجمع عمومی بیانیه صادر می‌کرد و اتفاقا رییس یکی از انجمن‌های عضو منظومه، یعنی «انجمن روانشناسی بالینی» به ریاست آقای دکتر مسجدی (رییس فعلی هیات نظارت مرکزی انتخابات ۲۷ مرداد) عضو همان منظومه بودند و هستند، آن بیانیه‌ها معنی مداخله سیاسی و اغتشاش نمی‌داد؟!! چون صرفا به این دلیل که مطابق امیال و تمنیات ما بودند. آیا این است معنی آزادی بیان؟ یعنی آزادی بیان فقط برای موافق من خوب است؟ یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی سال ۵۷ ملت ایران، «‌آزادی» بوده است. چگونه است که پس از ۴۴ سال سال ، یک مدیر انقلابی، آزادی بیان را برای یک مجموعه صنفی و علمی قائل نیستند. 

✅

یعقوبی ادامه داد: بدیهی است انتخابات ۲۷ مرداد شورای مرکزی و هیات بازرسان مورد اقبال و پذیرش تمام افکار عمومی جامعه روانشناسی و مشاوره کشور نیست. چرا؟ چون مبتنی بر مصوبه‌ای است که سوای مخالفت افکار عمومی جامعه روانشناسی، تاکنون ۲ بار از سوی مجلس شورای اسلامی «مغایر با قانون» تشخیص داده شده است. چرا دوستان ما حتی یک بار به این فکر نکردند که بهتر است این مناقشه قانونی بین دولت و مجلس را به سرانجام برسانند و سپس اقدام به برگزاری انتخاباتی کنند که مورد اقبال جامعه روانشناسی و مشاوره کشور باشد و خود و دیگران را چنین به زحمت نمی‌انداختن. 

✅

نایب رئیس انجمن روانشناسی ایران درباره حکمی که دکتر حاتمی به اعضای هیات نظارت دادند، توضیح داد: ایشان همچنین ادعا کرده‌اند که مشروعیت اصلی ما از حکم اولیه‌ای است که آقای دکتر حاتمی امضا کرده‌اند. اگر چنین است پس پذیرفته‌اند که مصوبه هیات وزیران مبنای کار ایشان نیست و به عبارتی غیرقانونی و غیرقابل اجرا است و ایشان هم اکنون براساس همان هیات نظارت تشکیل شده در سازمان نظام به تاریخ آذر ماه ۱۴۰۰ فعالیت می‌کنند. اگر چنین است، چرا بقیه اعضای آن هیات مرکزی در حال حاضر به جلسات دعوت نشده‌اند؟ خوب است ایشان به یاد بیاورند که در تمام آن هیات‌های نظارتی که در سازمان نظام تشکیل شده و ایشان هم عضو آن بوده‌اند، یکی از اعضای ثابت آن هیات‌های نظارت، «نماینده انجمن‌های علمی» بوده است. چگونه است که آن موقع فعالیت انجمن‌ها مداخله محسوب نمی‌شد؟ اگر فعالیت انجمن‌ها در حوزه انتخابات سازمان نظام، مداخله غیرمرتبط محسوب می‌شود چرا در همین مصوبه هیات وزیران یکی از اعضای حقوقی هیات اجرایی مرکزی نماینده انجمن‌های علمی است، به گونه‌ای که آقای دکتر ایرانمنش به عنوان دبیر کمیسون انجمن‌های علمی ایران به تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ طی نامه‌ای به شماره ۵۹۷۷۹/۳/۳/۳ از روسای انجمن‌های علمی حوزه روانشناسی و مشاوره برای تعیین و معرفی نماینده به هیات اجرایی مرکزی دعوت به عمل آورده‌اند و اتفاقا یک نماینده هم معرفی شده است. واقعا این یک بام و دو هوا را چگونه می‌توان توجیه و هضم کرد. 

✅

او در پایان افزود: ایشان را به عنوان یک برادر دینی به رعایت مُر قانون و تلاش برای ایجاد وحدت و همبستگی و پرهیز از انشقاق و دو دستگی در جامعه روانشناسی و مشاوره کشور توصیه می‌کنم که ترمیم شکاف ایجاد شده است. شاید سال‌ها و دهه‌ها زمان ببرد و از این منظر هم تنها شاغلان حرفه روانشناسی و مشاوره و خدمات گیرندگان حوزه سلامت روان یا همان مردم متضرر خواهند شد و بس.

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق