انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

مناسبت فصل

مناسبت فصل

روز جهانی خود مراقبتی (مراقبت از خود)

ترجمه و تلخیص: میثم رنجبر

کارشناسی‌ارشد روان‌‌شناسی عمومی

مقدمه

اگر فکر مراقبت از خود، یک رؤیای دور از ذهن به نظر می‌رسد، پس این روز همان چیزی است که لازم است. کمی عشق و قدردانی را از طریق عادات و شیوه‌های سالم برای مراقبت از خود نشان دهید – زیرا زمان روز جهانی مراقبت از خود فرا رسیده است.

   روز جهانی خود مراقبتی یک رویداد جهانی است که در 24 جولای هر سال برگزار می‌شود و بیانگر نیاز و تمرین خود مراقبتی 24 ساعته و هفت روز در هفته است. در این روز، افراد برخی از مراقبت‌های شخصی مورد نیاز خود را تمرین می‌کنند. این روز برای یادآوری اهمیت خود مراقبتی – از نظر جسمی، ذهنی، روانی و عاطفی – ایجاد شده است. این روزی است برای کاهش سرعت، استراحت و شارژ مجدد، تا افراد بتوانند بهترین خودشان باشند.

روز جهانی خود مراقبتی چیست؟

روز جهانی مراقبت از خود یا خود مراقبتی، یک رویداد جهانی سالانه است که هر سال در 24 جولای برگزار می‌شود. هدف این روز افزایش آگاهی در مورد اهمیت تمرین خود مراقبتی و ترویج انتخاب‌های سبک زندگی سالم است که می‌تواند سلامت جسمی، ذهنی، روانی و عاطفی را بهبود بخشد.

روز جهانی خود مراقبتی ابتکار بنیاد بین‌المللی خود مراقبتی ([1]ISF) است که یک سازمان غیرانتفاعی است که به ترویج خود مراقبتی به عنوان پایه‌ای حیاتی برای سلامت و رفاه اختصاص دارد. ISF معتقد است که توانمندسازی افراد برای مراقبت از سلامت و رفاه خود می تواند به کاهش بار سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و بهبود نتایج کلی سلامت کمک کند.

   در روز جهانی خود مراقبتی، افراد تشویق می‌شوند تا زمانی را برای تمرکز بر رفاه خود اختصاص دهند و در فعالیت‌های مراقبت از خود مانند ورزش، تغذیه سالم، تمرین‌های تمرکز حواس و سایر فعالیت‌هایی که سلامت جسمی، ذهنی، روانی و عاطفی را ارتقا می‌دهند، شرکت کنند. این روز همچنین فرصتی برای ارائه‌دهندگان مراقبت های بهداشتی، سیاست‌گذاران و سازمان‌ها برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت مراقبت از خود و ترویج سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که از افراد در تلاش برای حفظ سلامت و رفاه حمایت می‌کند.

   با شیوع بیماری‌های همه‌گیر، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی، از جمله سازمان‌های مراقبت‌های اولیه در بسیاری از کشورها بیش از حد تحت فشار قرار گرفتند و تعداد خدمات غیر اورژانسی به شدت کاهش یافت. هدف از خود مراقبتی این است که افراد را قادر سازد تا به طور فعال در مراقبت‌های بهداشتی خود مشارکت کنند، در نتیجه از بار سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جلوگیری می‌کنند و همزمان بیماران را در مرکز درمان خود قرار می‌دهند.

   این روز یک تعهد منظم برای اختصاص دادن زمان برای چیزهایی است که به شما کمک می‌کند باتری‌های خود را شارژ کنید و سلامت و تندرستی خود را حفظ کنید. این موضوع می‌تواند برای هرکسی متفاوت و منحصر به فرد به نظر برسد، به این معنی که کشف آنچه برای شما مفید خواهد بود لزوماً برای دیگری نیست و مهم است که شما فعالیت‌های اجتماعی، روانی، فیزیکی یا حتی معنوی مفید خودتان را پیدا کنید.

   هیچ فرمول مشخصی برای اینکه چند وقت یکبار یا چقدر به مراقبت از خود نیاز است وجود ندارد، اما اطمینان از اینکه یک روز خود مراقبتی را در برنامه زندگی خود قرار دهید، حیاتی است، بنابراین نباید آن را خیلی به تعویق انداخت. برای برخی افراد، این می‌تواند یک بار در ماه، برای برخی دیگر، یک بار در هفته باشد. نکته کلیدی این است که به بدن خود گوش دهید و به سیگنال‌های آن برای استراحت و مراقبت پاسخ دهید.

تاریخچه روز جهانی خود مراقبتی

ایده مراقبت از خود در دهه 1950 و پس از جنگ جهانی دوم شروع به ظهور کرد. از جنبش حقوق مدنی گرفته تا پیشرفت‌های سلامت روان در جامعه پزشکی و تا پایان جنگ سرد، ایده خود مراقبتی همچنان در محبوبیت و دامنه رشد خود ادامه داشته است. روز جهانی خود مراقبتی اولین بار در سال 2011 جشن گرفته شد، زمانی که توسط سازمان مستقر در بریتانیا، بنیاد بین‌المللی خود مراقبتی (ISF) تأسیس شد. با موضوع مهم ترغیب همه به مراقبت از خود، این روز از زمان تأسیس آن، بیش از یک دهه، هر ساله برگزار می شود.

اهمیت روز آگاهی از خود مراقبتی

430 میلیون نفر در سراسر جهان دسترسی مناسب به درمان‌های بهداشتی بیمارستانی ضروری ندارند. طبق گزارش‌ها، به یک میلیون کارمند بهداشتی در سراسر جهان، عمدتاً در کشورهای کم درآمد و متوسط، نیاز است. بحران های بشردوستانه 20 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سیستم‌های بهداشتی را برای ارائه درمان‌های ضروری دشوار می‌کند. درگیری‌های مسلحانه، بیماری‌های همه گیر مانند کووید 19، و تغییرات آب و هوا بر مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان تأثیر می‌گذارد و آن را تحت فشار قرار می‌دهد.

فواید روز خود مراقبتی

اغلب وقتی تحت فشار هستید یا درگیر مسئولیت‌های زندگی روزمره می‌شوید، به راحتی می‌توان اجازه داد که خود مراقبتی از بین برود – اما این زمانی است که بیشتر به آن نیاز دارید. برای حفظ سطح انرژی خود، در مواقع استرس، انعطاف‌پذیری ایجاد کنید و از زندگی شادی و رضایت داشته باشید.

   تحقیقات نشان داده است که فعالیت های خود مراقبتی منظم به کاهش سطح استرس و بهبود رفاه کمک می‌کند. در حالی‌که انواع خاصی از خود مراقبتی نیز توسط تحقیقات برای بهبود سلامت افراد پشتیبانی می‌شود. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2017 در مورد عادات خواب نشان داد که خواب کافی به ارتقای سلامت قلبی عروقی و طول عمر بهتر کمک می‌کند، در حالی‌که یک مطالعه در سال 2019 نشان داد گذراندن وقت در فضاهای سبز مانند طبیعت و باغ ها با طول عمر مرتبط است.

اقدامات روز خود مراقبتی در خانه

اقدامات روز خود مراقبتی را که به بهبود سلامت فرد کمک می‌کند تا آرام شود، شارژ شود و احساس خوبی داشته باشد، می‌توان به شکل زیر آغاز کرد. در نهایت، این به فرد بستگی دارد، زیرا همه افراد متفاوت هستند، بنابراین باید به خاطر داشت که میتوان به هر نحوی خلاق بود:

  • 30 دقیقه پیاده‌روی در روز یا ورزش روزانه داشته باشید
  • نوشیدن 3 تا 4 لیتر آب در روز را فراموش نکنید
  • مصرف رژیم غذایی متعادل و سالم سرشار از فیبر را رعایت کنید
  • داشتن 6 تا 8 ساعت خواب در روز را در برنامه خود بگنجانید
  • استراحت شبانه خوب را در اولویت قرار دهید
  • در این روز، از دنیای دیجیتال جدا شوید
  • کتاب بخوانید
  • وقت خود را با خانواده یا دوستان بگذرانید
  • افکار و احساسات خود را یادداشت کنید
  • کاردستی یا سرگرمی مورد علاقه خود را انجام دهید
  • نه گفتن را تمرین کنید/مرزهای شخصی را تعیین کنید
  • به متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید
  • با یک ارائه‌دهنده مشاوره تلفنی صحبت کنید
  • فعالیت‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن و یوگا را به طور منظم انجام دهید
  • ایجاد نگرش مثبت در زندگی را تکرار کنید
  • بهداشت بدن را رعایت کنید و آزمایشات غربالگری منظم را برنامه‌ریزی کنید
  • پیاده روی طولانی در طبیعت را شروع کنید
  • به موسیقی آرام گوش دهید
  • داستان های انگیزشی بخوانید
  • روزانه یک چیز جدید یاد بگیرید

ایده‌هایی برای روز جهانی خود مراقبتی

کسانی که به فکر راه‌هایی برای جشن گرفتن روز جهانی خود مراقبتی هستند، ممکن است علاقه‌مند باشند ایده‌های خلاقانه خود را ارائه دهند یا در برخی از این موارد شرکت کنند:

مراقبت از خود را تمرین کنید.

اولین کاری که باید در روز جهانی خود مراقبتی انجام داد، مراقبت از خود است. این موضوع می تواند شامل شروع تمرین‌ها و عاداتی مانند بهداشت خواب خوب، داشتن یک رژیم غذایی سالم، اضافه کردن حرکت فیزیکی روزانه، تعیین حد و مرز و موارد دیگر باشد. نیازی نیست که مراقبت از خود از نظر مالی پرهزینه باشد یا حتی به زمان زیادی نیاز داشته باشد. این فقط به معنای برنامه‌ریزی برای اولویت دادن به سلامتی و رفاه است، چه از نظر جسمی، عاطفی، روانی یا معنوی.

برخی از مزایای مراقبت از خود را به خاطر بسپارید و به اشتراک بگذارید.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند برای بزرگداشت روز جهانی خود مراقبتی مفید باشد، خواندن و به اشتراک گذاشتن یادآوری‌هایی درباره اهمیت خود مراقبتی است. بنابراین برخی از فواید خود مراقبتی برای سلامت را بررسی و بیان کنید:

  • خود مراقبتی می تواند سلامت جسمی را بهبود بخشد.
  • خود مراقبتی ممکن است استرس و اضطراب را کاهش دهد و از سلامت روان محافظت کند.
  • خود مراقبتی می‌تواند روابط بهتری را با خانواده، دوستان، همکاران و … ایجاد کند.
  • خود مراقبتی ممکن است اعتماد به نفس، بهره‌وری و شادی را افزایش دهد.

چند کتاب در مورد مراقبت از خود بخوانید.

روز جهانی خود مراقبتی می‌تواند به عنوان سکوی پرشی برای راه‌اندازی تعدادی از شیوه‌های خود مراقبتی استفاده شود که می‌تواند تعادل و آرامش بیشتری را در زندگی به ارمغان آورد. کسانی که علاقه‌مند به مطالعه موضوع خود مراقبتی هستند مطمئناً می‌توانند کتاب‌های مختلفی در این زمینه پیدا کنند.

خود مراقبتی از سلامت روان

خود مراقبتی یعنی وقت گذاشتن برای انجام کارهایی که به افراد کمک می‌کند خوب زندگی کنند و سلامت جسمی و روانی خود را بهبود بخشد. این می‌تواند به انسانها در مدیریت استرس، کاهش خطر ابتلا به بیماری و افزایش انرژی کمک کند. حتی اقدامات کوچک خود مراقبتی در زندگی روزمره می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد.

   سلامت روان شامل بهزیستی عاطفی، روانی و اجتماعی است. این بیش از عدم وجود یک بیماری روانی است. خود مراقبتی می‌تواند در حفظ سلامت روان نقش داشته باشد و در صورت ابتلا به بیماری روانی به درمان و بهبودی کمک کند.

منابع:

مقاله روز جهانی مراقبت از خود، 24 ژوئیه 2023 اهمیت، موضوع و تاریخچه، برگرفته از سایت pace hospital،

https://www.pacehospital.com/international-self-care-day

مقاله روز ملی مراقبت از خود، برگرفته از سایت holiday calendar،

https://www.holidaycalendar.io/holiday/national-self-care-day

مقاله 5 فعالیت برای جشن گرفتن روز جهانی مراقبت از خود در محل کار، کوری ویتبی و کیلین کارتر،

https://www.withconfetti.com/blog/post/international-self-care-day

مقاله روز خودمراقبتی چیست و چرا اهمیت دارد؟، برگرفته از سایت care in mind،

مقاله روز جهانی خودمراقبتی، برگرفته از سایت Straight for Equality،

مقاله مراقبت از سلامت روان خود، برگرفته از سایت National Institute of Mental Health،

https://www.nimh.nih.gov/health/topics/caring-for-your-mental-health

مقاله روز جهانی مراقبت از خود، برگرفته از سایت days of the year،

https://www.daysoftheyear.com/days/international-self-care-day


[1]   International Self-Care Foundation

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق