انجمن روانشناسی ایران

انجمن روان‌شناسی ایران

هشدار جعبۀ سیاه برای بیماران سالمند (داروهای ضد روان پریشی که معمولاً برای دمانس تجویز می شود)

  • صفحه اصلی
  • هشدار جعبۀ سیاه برای بیماران سالمند (داروهای ضد روان پریشی که معمولاً برای دمانس تجویز می شود)

هشدار جعبۀ سیاه برای بیماران سالمند (داروهای ضد روان پریشی که معمولاً برای دمانس تجویز می شود)

نویسنده: مارسیا پرس

ترجمه: ویدا ساعی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

    اگر فردی را می‌شناسید که به بیماری آلزایمر یا دمانس مبتلا است، ممکن است علائم غیر مرتبط با حافظه از جمله پرخاشگری، بی‌قراری، هذیان و توهم را تجربه کند. برای رفع این علائم چالش‌برانگیز، پزشکان اغلب داروهای ضد روان‌پریشی را تجویز می‌کنند، اما عوارض جانبی مربوط به مصرف آنتی‌سایکوتیک‌ها می‌تواند خطرناک باشد، به ویژه در افراد سالمند. برای هشدار به مردم در مورد این خطرها، سازمان غذا و دارو (FDA) هشدار جعبۀ سیاه را برای همۀ داروهای ضد روان‌پریشی صادر کرده است.

هشدار جعبۀ سیاه

هشدارهای جعبۀ سیاه جدی ترین هشدارهایی است که FDA صادر می‌کند. آنها به پزشکان و بیماران در مورد عوارض جانبی دارویی جدی یا تهدید‌کنندۀ زندگی هشدار می‌دهند. داروهای ضد روان‌پریشی هشدار جعبۀ سیاه را دریافت کرده‌اند زیرا با افزایش آمار سکتۀ مغزی و مرگ در افراد سالمند مبتلا به دمانس، مرتبط هستند.

هشدار جعبۀ سیاه ضد روان پریشی

هشدار: افزایش مرگ و میر در بیماران سالمند مبتلا به روان‌پریشی مرتبط با دمانس

     بیماران سالمند مبتلا به روان‌پریشی مرتبط با دمانس که با داروهای ضد روان‌پریشی درمان می‌شوند، در معرض افزایش خطر مرگ هستند. تجزیه و تحلیل 17 کارآزمایی کنترل شده با دارونما (به مدت 10 هفته)، عمدتاً در بیمارانی که داروهای ضد روان‌پریشی غیر معمول مصرف می‌کردند، خطر مرگ را در بیماران تحت درمان با دارو بین 6/1 تا 7/1برابر خطر مرگ در بیماران تحت درمان با دارونما نشان داد. در طول یک کارآزمایی کنترل شده معمولی 10 هفته‌ای، میزان مرگ و میر در بیماران تحت درمان با دارو حدود 5/4 درصد در مقایسه با نرخ حدود 6/2 درصد در گروه دارونما بود.

   اگرچه علل مرگ متفاوت بود، اما به نظر می‌رسد که بیشتر مرگ‌ها ماهیت قلبی-عروقی (مانند نارسایی قلبی، مرگ ناگهانی) یا عفونی (مانند ذات‌الریه) داشته باشند. مطالعه‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد که مشابه داروهای ضد روان‌پریشی غیر معمول، درمان با داروهای آنتی سایکوتیک معمولی هم ممکن است مرگ و میر را افزایش دهد. میزانی که یافته‌های افزایش مرگ و میر در مطالعات مشاهده‌ای ممکن است به داروی ضد روان‌پریشی نسبت داده شود در مقابل برخی از ویژگی‌های بیماران مشخص نیست.

هشدارهای ضد روان‌پریشی با جعبۀ سیاه

هر دو داروی آنتی سایکوتیک معمولی و غیر معمول با یک هشدار جعبۀ سیاه همراه هستند. در زیر فقط چند داروی ضد روان‌پریشی که معمولاً برای استفاده در افراد سالمند مبتلا به دمانس تجویز می شوند، آورده شده است.

   به خاطر داشته باشید که همۀ داروهای ضد روان پریشی با یک هشدار جعبۀ سیاه ارائه می شوند، نه فقط موارد ذکر شده در زیر.

آنتی سایکوتیک های آتیپیک

داروهای ضد روان‌پریشی غیر معمول اغلب برای درمان علائم خلقی و رفتاری مرتبط با دمانس استفاده می‌شوند. داروهای آنتی سایکوتیک آتیپیک که معمولاً تجویز می‌شوند عبارتند از:

• Abilify (اریپیپرازول)

• Geodon (زیپراسیدون)

• Risperdal (ریسپریدون)

• Seroquel (کوتیاپین)

• Zyprexa (اولانزاپین)

آنتی سایکوتیک‌های تیپیک

آنتی سایکوتیک‌های تیپیک نیز ممکن است برای استفاده خارج از چارچوب تجویز شوند. داروهای آنتی سایکوتیک تیپیک برای دمانس عبارتند از:

• Haldol (هالوپریدول)

• Navane (تیوتیکسن)

• Trilafon (پرفنازین)

   آنتی‌سایکوتیک‌های تیپیک تمایل به ایجاد علائم خارج هرمی (مانند سفتی و بی‌حرکتی) و سندرم متابولیک دارند. بنابراین، این داروها به ندرت برای استفاده در بزرگسالان مبتلا به دمانس تجویز می شوند.

چرا داروهای ضد روان‌پریشی هنوز استفاده می‌شود؟

روان‌پریشی و بی‌قراری در دمانس می‌تواند باعث ناراحتی قابل توجهی برای فرد سالمند یا مراقبان او شود. از آنجایی که تعداد محدودی دارو وجود دارد که می‌تواند این عارضه را درمان کند، پزشک معالج شما ممکن است همچنان از یک یا چند داروی ضد روان‌پریشی که حاوی این هشدار جعبۀ سیاه هستند، استفاده کند. در شرایطی مانند این، پزشک بررسی خواهد کرد که آیا مزایای بالقوۀ استفاده از این داروها بیشتر از خطرهای آن است یا خیر.

مطلب اخذ شده از سایت www.verywellmind.com

دفتر انتشارات انجمن
  • دفتر نشریه بین المللی روان‌شناسی:

تهران، خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی، نبش کوچه هفت پیکر

تلفن :19-88770011

  • دفتر نشریه روان‌شناسی معاصر:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

 
آدرس انجمن روان‌شناسی ایران:

تهران، سیدخندان، ابتدای سهروردی شمالی، کوچه سلطانی (قرقاول)، پلاک ٣٧، طبقه سوم

کدپستی: 

1555716755

تلفن:  09367740873 (ساعت پاسخگویی: شنبه تا چهاشنبه، از ساعت 9 الی 14)

فکس: 86120659

کلیه حقوق برای انجمن روانشناسی ایران محفوظ است. – 1400©

طراحی سایت توسط شرکت مهندسی اشاره شرق